Change language: English

Na mijn bezoek aan Riverside, waar ik vorige week over berichtte, vertrek ik de volgende ochtend vanuit Palm Springs. Met mijn gehuurde Chevrolet zet ik koers in de richting van Phoenix, dat zo’n 450 kilometer oostwaarts ligt. Hier zal ik een bezoekje brengen aan de Phoenix International Raceway.

Phoenix International Raceway

Autorijden in Amerika

Ondanks dat ik zelf erg van de Duitse Autobahn ben is het rijden in Amerika me niet tegengevallen. Heerlijk vond ik het om uren lang op de cruisecontrole door de woestijn te rijden. Genietend van een landschap dat ik tot dan toe alleen uit Westerns kon.

De maximumsnelheid in Californië was 70 Mijl per uur terwijl je in Arizona 75 Mijl, dus 120 kilometer per uur mocht. Niet een hoge snelheid maar op de cruisecontrole was dit goed te doen. De meeste Amerikanen rijden zo’n 3 tot 5 Mijl boven de maximumsnelheid, dus dat heb ik ook maar gedaan.

Een verademing vond ik het dat je door niemand in de weg werd gereden. Omdat vrijwel iedereen er op de cruisecontrole rijdt is de snelheid constant. Een van mijn grootste ergernissen in Nederland is dat veel mensen bij het inhalen op de snelweg zo’n tien kilometer langzamer gaan rijden en zo een file achter zich verzamelen op de linker rijstrook. En wanneer ze dan eindelijk weer naar rechts gaan verhogen ze hun snelheid weer op het moment dat ze zelf worden ingehaald.

Phoenix International Raceway

Keep your lane

Het zogenaamde “Keep your Lane” systeem blijkt eigenlijk niet meer te zijn dan het rechts mogen inhalen en het niet verplicht zijn uiterst rechts te rijden. Het is geen verplichting om op dezelfde rijstrook te blijven rijden zoals in Europa vaak gedacht wordt. Op de brede Freeways blijf je op dezelfde rijstrook totdat iemand voor je langzamer rijdt. Dan kies je een andere rijstrook en blijf je daar rijden.

Op de vierbaanswegen geldt het principe “Keep right except to pass”, wat neerkomt op het systeem dat wij hebben. Een enkeling blijft toch links rijden. Maar omdat je in Amerika rechts mag inhalen, en ze dit ook gewend zijn, is dit niet zo’n probleem als bij ons.

De geschiedenis van de Phoenix International Raceway in het kort

Na zo’n vier uur rijden over de Interstate 10 kom ik aan bij Phoenix. Daar neem ik de afrit Avondale Boulevard. Via een lange kaarsrechte weg kom ik in the middle of nowhere aan bij de Phoenix International Raceway. Dit is een oval van 1 Mijl die in 1964 werd geopend. Buiten Amerika is dit circuit vooral bekend van de IndyCar races.

Phoenix International Raceway

In 1991 en 1996 werd deze gewonnen door landgenoot Arie Luyendijk. In 1993 zou Nigel Mansel hier zijn eerste ovalrace rijden, ware het niet dat hij tijdens de trainingen zwaar crashte en de artsen hem geen toestemming gaven om aan de race deel te nemen.

Tegenwoordig wordt het circuit voornamelijk gebruikt voor NASCAR races. Aanvankelijk zat ook nog een 4 km lang wegcircuit aan de oval vast. Doch deze werd in 1991 afgebroken waardoor alleen nog een kort wegcircuit op het binnenterrein van de oval overbleef. In 2011, dus een jaar voor mijn bezoek, vond een grote verbouwing plaats waarbij het circuit eigenlijk helemaal opnieuw werd opgebouwd.

Mijn bezoek aan de Phoenix International Raceway

Aangekomen bij het circuit blijkt het gesloten te zijn en ik stop bij een poort om te kijken of ik er op de één of andere manier een foto van het circuit kan maken. Ik ben amper uit de auto of er komt een bewaker in een pick-up truck aanrijden. Hij vraagt me wat ik kom doen en ik vertel hem dat ik een racefan uit Nederland ben.

Phoenix International Raceway

Hij vind het erg amusant dat iemand van de andere kant van de wereld het circuit met een bezoekje komt vereren en stelt voor dat ik een presentielijst teken, waarna hij de poort voor me open zal maken. Ik kan dan vanaf een heuvel naast een grote saguaro cactus een paar foto’s van de baan maken. Zo gezegd zo gedaan en nadat ik de foto’s heb gemaakt praat ik nog even met hem over de recente verbouwing van het circuit.

Daarna vervolg ik mijn weg richting mijn hotel in de stad Phoenix. Die avond zou ik nog een bezoek brengen aan Rawhide, een nagebouwd Wild West stadje, om de volgende dag door te rijden naar een echt Wild West stadje genaamd Tombstone. Hier vond in 1881 het beroemdste vuurgevecht uit de westerngeschiedenis plaats.

Phoenix International Raceway

Tot zover het verslag van mijn korte bezoek aan de Phoenix International Raceway. Volgende week het laatste deel van deze serie blogs. Ik vertel dan over mijn bezoek aan het stratencircuit van Long Beach. ik hoop dat jullie dit verhaal leuk en amusant vonden en zou het zeer waarderen wanneer jullie hieronder een reactie achterlaten.

Herman

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast