Change language: English

Brands Hatch is een van die circuits die al heel lang op mijn verlanglijstje stonden om eens te bezoeken. Toen ik in 2018 een rondreis langs diverse Engelse circuits maakte was het eindelijk zover. Het circuit kon ik al vanaf begin jaren 90 en was vanwege de abrupte hoogteverschillen een van mijn favoriete circuits.

De geschiedenis van Brands Hatch in het kort

Brands Hatch is een racecircuit in West Kingsdown, Kent in Engeland. Oorspronkelijk gebruikt als grasbaan-motorcircuit op landbouwgrond die toebehoorde aan Brands Farm. Met toestemming van de grondeigenaar werd het terrein gebruikt voor trainingen en tijdritten door een groep fietsers. De eerste race werd in 1926 gehouden, wonderlijk genoeg tussen wielrenners en cross-country lopers.

Enkele jaren later maakten motorrijders gebruik van het circuit en legden hier een driekwart mijl lang traject aan. Dit parcours liep door een vallei en werd tegen de klok in verreden. Dat was het begin van Brands Hatch als racecircuit. Door de jaren heen werd de baan uitgebreid en veranderde de rijrichting van linksom naar rechtsom.

Van 1964 tot 1986 organiseerde het Brands Hatch Circuit 12 keer de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië. Vandaag worden op het circuit races georganiseerd voor het British Touring Car Championship, GT Series, Sprint Cup, NASCAR Euro Series, Formula 3, Superbikes, Truck Racing en de DTM.

Het Rallycross-circuit van Brands Hatch

Van 1982 t/m 1994 was Brands Hatch ook het toneel van de jaarlijkse Britse Rallycross Grand Prix. Deze werd deels op het verharde circuit gereden en deels op een gravelbaan. Hoewel het Rallycross-circuit al vele jaren niet meer wordt gebruikt ligt er nog een deel van de gravelbaan. Alleen zijn de aansluitingen met het gewone circuit reeds lang verdwenen.

De “Circuit Tour” van 2018

Het was vrijdagochtend 3 augustus toen ik wakker werd in een hotel in de buurt van Londen. Dit was de laatste dag van mijn “Circuit Tour” in Engeland. In de middag zou ik via de kanaaltunnel terug gaan naar het deel van Europa waar ze rechts rijden.

Maar voor het zover was zou ik eerst het circuit van Brands Hatch bezoeken. Op tv had ik al heel veel races op dit circuit gezien en samen met Donington Park stond dit hoog op mijn verlanglijstje.

Brands Hatch was het elfde circuit van mijn rondreis. Op de heenweg naar Engeland had ik een omweg langs het oude circuit van Reims-Gueux in Noord-Frankrijk gemaakt. In Engeland bezocht ik achtereenvolgens Crystal Palace, Brooklands, Silverstone, Mallory Park, Donington Park, Oulton Park, Aintree, Leyland Test Track, Cadwell Park en last but not least Brands Hatch.

Brands Hatch - Paddock Hill Bend
Een blik vanaf de wedstrijdtoren op Paddock Hill Bend.

Niet welkom op Silverstone

Vooraf had ik contact gezocht met alle operationele circuits op mijn route. Van de meeste circuits en het Brooklands Museum kreeg ik een positieve reactie. De enige spelbreker was Silverstone dat niet op mijn verzoek reageerde.

Ik ging dus als normale bezoeker naar Silverstone, doch ongelukkigerwijs was het circuit die dag gesloten voor bezoekers. Als alternatief ging ik toen maar als bezoeker naar Mallory Park, dat op de route naar Donington Park lag.

Gelukkig was ik op de andere operationele circuits wel welkom. Dit kwam vooral omdat deze allemaal deel uitmaken van de Motorsport Vision-groep van oud Formule 1-coureur Jonathan Palmer.

Brands Hatch - Druids & Graham Hill Bend
Een blik op Druids en Graham Hill Bend.

Grappig genoeg was Jonathan Palmer ook degene die de Formule 1-auto bestuurde die ik voor het eerst live in actie zag tijdens een demonstratie in het voorprogramma van de allereerste Marlboro Master op Zandvoort in 1991. Dat beviel me zo goed dat ik enkele weken later op Spa-Francorchamps voor het eerst de Grand Prix van België bezocht.

Later kwam ik Palmer nog een keer tegen tijdens de 24 Uren van le Mans. Dat tegen was bijna letterlijk omdat we bijna tegen elkaar aanliepen. Hij leek grote haast te hebben dus ik kon hem niet vertellen hoe hij mijn passie voor de autosport had beïnvloed.

Mijn bezoek aan Brands Hatch

Zo kwam het dat ik die vrijdagochtend 3 augustus 2018 arriveerde op het circuit van Brands Hatch. Ik moest mij melden bij de receptie waarna ik een rondleiding kreeg in het rennerskwartier. Na een bezoekje aan de wedstrijdtoren maakten we een pitwalk.

Er waren die dag trainingen voor GT races, waaraan ook het Nederlandse team Equipe Verschuur deelnam. Ik was dus niet de enige Dutchy op Brands Hatch.

Tijdens de middagpauze mocht ik met mijn auto enkele rondjes rijden op het Indy Circuit. Wel op voorwaarde dat ik niet op racesnelheid zou gaan rijden. En aangezien ik de auto vol bagage had, waaronder een laptop, was dat ook niet zo’n goed idee.

Meest aansprekende bocht is wel Paddock Hill Bend. Zelfs op lage snelheid voelde je de hoogteverschillen in deze ene bocht goed. Ik had graag het volle circuit willen rijden, doch dat was niet mogelijk die dag. Wel bood men mij de mogelijkheid om delen van het Grand Prix Circuit lopend te filmen.

Nadat ik nog het overgebleven deel van het Rallycross Circuit had gefilmd en een wandeling over een deel van het volle circuit had gemaakt was het tijd om afscheid te nemen van Brands Hatch en van Engeland. Het was een leuke tocht langs veel verschillende soorten circuits. Van operationele circuits tot ruines, alles zat in deze tour.

Brands Hatch - Sheene's Corner
Sheene’s Corner

Tot zover het verslag van mijn bezoek aan Brands Hatch. Heb jij dit circuit weleens bezocht? Deel je herinneringen in een reactie onder dit artkel!

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast