Circuits of the past is een website over historische racecircuits die, geheel of gedeeltelijk, zijn verdwenen dan wel ingrijpend zijn gewijzigd.

De missie van Circuits of the past

In de geschiedenis van de auto- en motorsport zijn er vele roemruchte racecircuits geweest. Velen daarvan zijn inmiddels alweer verdwenen, verworden tot ruïnes of teruggegeven aan het woon-/werkverkeer. Zij die overbleven moesten moderniseren, waardoor in veel gevallen het oorspronkelijke karakter verloren is gegaan. “Circuits of the past” houdt de herinneringen levend aan de racecircuits van weleer!

Hoe Circuits of the past is ontstaan

Herman LiesemeijerMijn naam is Herman Liesemeijer, oprichter en eigenaar van Circuits of the past. Al sinds de jaren tachtig volg ik de auto- en motorsport. Begin 1989 maakte ik, pas in het bezit van mijn rijbewijs, mijn “circuitdebuut” op het TT-Circuit van Assen. Dat bestond toen nog gedeeltelijk uit openbare wegen en was geheel toegankelijk.

Al snel kwam ook het circuit van Zandvoort in mijn gedachten. De eerste keer dat ik dat bezocht was in de zomer van 1989, tijdens één van de eerste raceweekends op het verkorte circuit. Op deze dag werd mijn passie voor de autosport echt geboren.

TT Circuit Assen 1990
Mijn Opel Kadett op TT Circuit Assen, kort na de grote renovatie in 1990.

Toen ik weer huiswaarts wilde keren ontdekte ik dat je via paddock drie, waar ik mijn auto had geparkeerd, op het oude gedeelte van het circuit kon komen. Dus meteen maar even mijn debuut op Zandvoort gemaakt, door eerst tegengesteld naar de hekken op de Hunserug te rijden, om daar te keren en weer terug te sprinten richting Scheivlak. Daar liep een mevrouw haar hondje uit te laten, en dus liet ik het tempo maar een beetje zakken.

Circuitdag Zandvoort 8 maart 1993Ikzelf in actie met de wit-gele Ascona tijdens een circuitdag in 1993.

Al gauw was ik een vaste bezoeker van Zandvoort en van de circuitdagen van de NAV (Nederlandse AutorensportVereniging). Mijn passie voor de autosport groeide, en dus melde ik mij aan voor een racecursus. Ook was ik in deze tijd een trouwe bezoeker van Formule 1-races en van de 24 uur van Le Mans.

Een bezoek aan het verlaten circuit van Nijvel

In het voorjaar van 1998 bracht ik tijdens een lang weekend in België een bezoek aan het verlaten circuit van Nijvel. Aanvankelijk kwam ik hier met het idee om weer eens op een ander circuit te rijden, doch hier werd een fascinatie geboren die me niet meer los zou laten. Nadat ik enkele rondjes over het hobbelige asfalt had gereden, had ik in mijn enthousiasme in het wilde weg nog wat foto’s geschoten.

Verlaten Circuit Nivelles-Baulers 1998
Een blik vanaf de wedstrijdtoren van Nivelles-Baulers, tijdens mijn tweede bezoek in 1998.

Later thuis dacht ik “Wat jammer dat ik niet een hele ronde gefotografeerd heb”. Enkele maanden later, op de terugweg van de 24 Uur van Le Mans, deed ik Nijvel nog een keer aan en fotografeerde de complete ronde. Deze foto’s staan nu op deze site! Daarna heb ik Nijvel nog verschillende malen bezocht. Ik zag hoe het beetje bij beetje veranderde van een circuitruïne in een bedrijventerrein. Op bepaald moment kwam ik op het idee mijn foto’s op een website te zetten als herinnering aan dit circuit uit vervlogen tijden.

Toen dit idee meer gestalte begon te krijgen bedacht ik mij dat Nijvel in dit opzicht niet uniek is, en dat er meer verlaten circuits zijn. Een naam die me onmiddellijk te binnen schoot was Reims-Gueux. Maar ook het verloren deel van Zandvoort kwam in mijn gedachten. Zo besloot ik om een website te gaan bouwen over de circuits van weleer. Over de naam hoefde ik niet lang na te denken, “Circuits of the past”!

Hoe “Circuits of the past” evolueerde tot website

Op 19 september 2003 begon ik met Circuits of the past als MSN-groep. In die tijd was het nog puur een hobbysite. In 2008 bouwde ik Circuits of the past om tot een echte website, compleet met een eigen domeinnaam. Inmiddels is deze website alweer verschillende malen gemoderniseerd.

In de loop der jaren bezocht ik steeds meer oude racecircuits. Een van de meest bijzondere ervaringen was wel mijn bezoek aan de kombaan van Sitges Terramar in 2008. Maar ook de bezoeken aan Monza, Morano Po, Clermont-Ferrand, Linas-Montlhéry, Donington Park en de Leyland Test Track waren episch!

Ook werd Circuits of the past uitgebreid met een YouTube-kanaal, en ging ik mij meer toeleggen op het maken van video’s.

Klik hier om het YouTube-kanaal te bekijken >>

Sitges-Terramar 2008
De steile kombaan van 66 graden op Sitges-Terramar in 2008.

Over Herman Liesemeijer persoonlijk

Wie bovenstaande heeft gelezen zal misschien denken dat mijn leven uit voorspoed en circuits bezoeken bestaat. Helaas, de werkelijkheid is anders. Ik had de pech te worden geboren in het verkeerde gezin. Een gezin dat werd getiranniseerd door een gemene en manipulatieve moeder en waarin psychische terreur aan de orde van de dag was. Pas op mijn 47e kwam ik erachter wat hieraan ten grondslag lag. Mijn moeder heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Nu zullen velen bij het woord ‘narcist’ denken aan een opschepperige man. Doch de narcistische persoonlijkheidsstoornis komt in vele gedaanten voor en ook bij vrouwen. Mijn moeder is van het type verborgen narcist. Deze vallen, in tegenstelling tot de openlijke narcist, niet op maar zijn des te manipulatiever. Alleen achter de voordeur laten ze hun ware gezicht zien. Terwijl ze naar de buitenwereld een perfect plaatje ophangen.

Over mijn jeugd in een toxisch gezin en hoe dit mijn verdere leven heeft beïnvloed schreef ik het boek ‘Uit de draaikolk van narcistisch misbruik’. Behalve de ellende die ik heb meegemaakt staat ook mijn autosportcarrière hierin beschreven. Ook mijn allereerste bezoek aan Nivelles vind je er in terug. En ook onder welke persoonlijke omstandigheden ik deze website ben begonnen. Want 2003 was één van de zwaarste jaren uit mijn leven.

Autobiografie: Uit de draaikolk van narcistisch misbruik

Wil je meer weten over mij persoonlijk en nog enkele interessante autosportanekdotes lezen? Bestel dan mijn autobiografie ‘Uit de draaikolk van narcistisch misbruik’ via onderstaande link.

Klik hier om mijn autobiografie te bestellen >>

Herman Liesemeijer