Change language: English

Oulton Park is een racecircuit in Engeland dat al heel lang op mijn verlanglijstje stond. Op tv zag ik er vele races en op de computer heb ik er zelf vele races gereden. Door het snelle en uitdagende karakter is dit een van mijn favoriete circuits. In de zomer van 2018 bezocht ik dit circuit…

Oulton Park Circuit

Over Oulton Park Circuit

Oulton Park is een racecircuit in Little Budworth, Cheshire in het noordwesten van Engeland. Het circuit werd aangelegd op een voormalige militaire basis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog trainde generaal Patton hier zijn commando’s voor D-Day.

In 1953 werd op de voormalige legerbasis een racecircuit van anderhalve mijl (2,414 km) aangelegd. Daarvoor werd gebruik gemaakt van de bestaande wegen op het terrein. Het circuit had ruwweg de vorm van een vierkant.

Begin 1954 werd Oulton Park verlengd naar 4,443 kilometer en kreeg het zijn typische vorm. Bij Cascades ging het nu linksaf naar de nieuwe sectie die de Range Corner afsneed. De Range Corner werd sindsdien alleen nog maar gebruikt voor races op wat toen het Club Circuit heette.

Range Corner dankte overigens zijn naam aan het feit dat hier een schietbaan (Shooting Range) was toen Oulton Park nog een militaire basis was.

Oulton Park wordt voornamelijk gebruikt voor autoraces. Het circuit kenmerkt zich door snelle bochten en hoogteverschillen waarbij de auto’s soms loskomen van het wegdek. Vanwege de veiligheid werd de layout enkele malen aangepast. Zo werd in 1973 de eerste chicane aangelegd om te voorkomen dat de auto’s loskwamen op Top Hill.

Oulton Park Circuit

Naar aanleiding van het verongelukken van Paul Warwick werd een tweede chicane aangelegd voor de snelle bocht genaamd Knickerbrook. Paul Warwick was de jongere broer van Formule 1-coureur Dereck Warwick. In 1991 verongelukte hij hier tijdens een Formule 3000-race.

In 2002 werd de chicane voor Knickerbrook aangepast. Tot nu toe is dit de laatste wijziging aan het circuit. Ondanks deze twee chicanes is Oulton Park nog steeds een prachtig uitdagend circuit.

Mijn bezoek aan Oulton Park Circuit

In de ochtend van vrijdag 27 juli 2018 reed ik vanuit Oakamoor in de richting Oulton Park Circuit, een circuit dat al jaren hoog op mijn to-do-lijst stond.

In de loop van de ochtend kwam ik er aan. Er was een circuitdag aan de gang, maar tijdens de middagpauze zou ik een rondleiding over het circuit krijgen. Stiekem hoopte ik dat ik net als op Donnington met de Safety Car op racesnelheid zou worden rondgereden. In de tussentijd ging ik kijken bij de circuitdag.

Nadat ik had geluncht in het restaurant op het circuit melde ik mij op het afgesproken tijdstip bij de receptie. Terwijl ik wachtte bekeek ik enkele historische foto’s die in de hal aan de muur hingen. Een daarvan was een luchtfoto van het circuit in 1953, toen het net was geopend.

Even later schudde ik de hand van de circuitdirecteur die mij vervolgens met een busje over het circuit reed. Eerst een non-stop ronde, daarna stopten we op enkele plekken zodat ik foto’s en filmopnames kon maken.

Oulton Park Circuit

Een snellere rondrit over het circuit

Aan het eind excuseerde hij zich dat hij geen snellere auto had om me rond te rijden. Doch wanneer ik dat wilde kon hij wel even kijken of dat mogelijk was…

In de wedstrijdtoren was wel iemand bereid om mij even op tempo over het circuit te rijden. Maar niet op racesnelheid, zo zei hij erbij. Vooraf moest ik een verklaring ondertekenen dat ik op eigen risico meeging.

Grappig hoe verschillende circuits zo’n verschillend beleid hebben. Op Donington Park werd ik op racesnelheid rondgereden zonder dat ik wat hoefde te tekenen.

Ik werd twee rondes rondgereden. In de eerste ronde gaf de rijder wat uitleg over de bochten. Toen we bij Knickerbrook Corner aankwamen vroeg ik “Dit is toch de plek waar Paul Warwick is verongelukt?”. Ik geloof dat hij de vraag niet helemaal goed verstond want hij lachte wat.

Na de eerste ronde zette de rijder iets meer vaart, doch hij ging niet zo snel als de rijder van de Safety Car op Donington Park. Het mooiste van Oulton Park vond ik dat je op sommige plekken bijna los kwam net als op de Nürburgring Nordschleife.

Oulton Park Circuit - Oude Range Corner

Een wandeling over de oude Range Corner

Na deze twee rondes vroeg de directeur wat ik nog meer wilde zien. Ik zei dat ik graag de oude Range Corner wilde zien. Het grappige was dat hij niet begreep wat ik bedoelde, dus liet ik het hem zien op Google Maps.

Hij kende de plek maar wist niet dat dit een deel van het oorspronkelijke circuit was. Later heb ik het hem op de luchtfoto in de hal van het receptiegebouw laten zien.

Zo kwam het dat ik de unieke gelegenheid kreeg over de oude Range Corner te lopen. Dankzij mijn website gaan deuren, in dit geval hekken, open die voor gewone circuitbezoekers gesloten blijven.

Na mijn bezoek aan Oulton Park zette ik koers richting Liverpool. Diezelfde dag zou ik nog twee andere circuits bezoeken. In de middag het oude Grand Prix Circuit van Aintree en in de avond de verlaten Lelyand Test Track.

Heb jij Oulton Park weleens bezocht? Deel je herinneringen in een reactie!

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast