Change language: English

Met de terugkeer van de Grand Prix van Portugal op de Formule 1-kalender van het coronajaar 2020 haal ik wat herinneringen op aan het circuit waar deze Grand Prix voorheen werd verreden. In tegenstelling tot 2020 werd de Formule 1-race in het verleden niet op Portimão verreden, maar op het Autódromo do Estoril.

De geschiedenis van Estoril in het kort

Het circuit van Estoril opende haar deuren in 1972. De racebaan is gelegen ten noorden van de mondaine badplaats Estoril, niet ver van de Portugese hoofdstad Lissabon.

Autódromo do Estoril

De layout kenmerkt zich door een buitenring met snelle bochten en het lange rechte stuk van Start/Finish. Binnenin ligt een kleinere ring met langzame bochten en een korter recht stuk met daarin een snelle knik.

Bijna had het circuit van Estoril een prominente plek op deze website verdient, want tussen 1975 en 1978 raakte het circuit door financiële problemen in verval. Na een overname door de staat en een grondige opknapbeurt was het weer geschikt voor internationale races.

De Grand Prix van Portugal

In 1984 deed de Formule 1 Estoril voor de eerste keer aan. Een jaar later won Ayrton Senna hier zijn allereerste Grand Prix tijdens een legendarische regenrace.

Autódromo do Estoril 1999

De eerste verandering aan de layout van het circuit kwam in 1994, naar aanleiding van de dodelijke ongelukken tijdens de Grand Prix van San Marino op het Italiaanse circuit van Imola.

De snelle bocht Tanque werd vervangen door een extreem langzame chicane. Eigenlijk had deze chicane meer weg van twee hairpins vlak na elkaar. Een van de rijders merkte destijds op dat dit een perfecte bocht was voor een rallyauto, maar niet voor een Formule 1-bolide.

Tot en met 1996 stond het circuit van Estoril op de Formule 1-kalender. Om het circuit weer geschikt te maken voor de Formule 1 startte in 1999 een grote renovatie. En precies tijdens deze grote renovatie bezocht ik het circuit…

Autódromo do Estoril 1999

Hierbij werd ook de layout ietwat aangepast. Zo werd de snelle eerste bocht langzamer gemaakt om meer inhaalmogelijkheden te creëren.

Ook de tweede snelle bocht werd een stuk langzamer gemaakt. Vanwege het ontbreken van een uitloopstrook werd deze naar binnen verlegd zodat een uitloopstrook kon worden gecreëerd waar eerst de bocht liep.

Doch alle inspanningen ten spijt, de Formule 1 keerde niet terug naar Estoril. Vanwege de geïmproviseerde Formule 1-kalender in het door de coronacrisis geteisterde jaar 2020 kwam de Formule 1 terug in Portugal. Doch niet op Estoril, maar op het in 2008 geopende Autódromo Internacional do Algarve in Portimão.

Autódromo do Estoril 1999

Mijn herinneringen aan het circuit van Estoril

Sinds 1988 volg ik de Formule 1, doch mijn vroegste herinnering aan Estoril is de Grand Prix van Portugal van 1989. Destijds kon je de Formule 1 in Nederland alleen via de Belgische TV volgen.

Iedereen die deze Grand Prix heeft gezien zal zich nog het moment herinneren waarop Nigel Mansell binnenkwam voor zijn pitsstop en voorbij zijn monteurs schoot. Meteen zette hij zijn Ferrari in de achteruit en reed terug naar de monteurs.

Autódromo do Estoril 1999

Verslaggever Dirk de Weert legde uit dat het niet is toegestaan om achteruit te rijden in de pits en dat de monteurs hem terug hadden moeten duwen. Even later kreeg Mansell de zwarte vlag die hij vervolgens negeerde.

Uiteindelijk verliet Mansell de race nadat hij bij een inhaalpoging in Senna’s McLaren was geklapt. “Dit is wat Mansell in negatieve zin onderscheidt van de andere topcoureurs” riep de verslaggever.

En zo had ik de regel geleerd dat je niet achteruit mag rijden in de pits. Mansell had die regel ook geleerd, alleen had hij beter naar Dirk de Weert kunnen luisteren…

Autódromo do Estoril 1999 - Achterkant tribune

“In the fast lane”

In 1991 ging het opnieuw mis met een pitstop bij Mansell. Ditmaal vergaten de monteurs Williams een wiel vast te zetten. Mansell reed op drie wielen weg en stopte in de “fast lane” van de pits. Zijn monteurs wilden hem terugduwen maar Mansell trapte op de rem.

Het wiel werd in de “fast lane” alsnog gemonteerd. Maar weer wed Mansell gediskwalificeerd. Ditmaal omdat zijn monteurs aan de auto hadden gesleuteld op een gedeelte waar dit niet was toegestaan.

Bij enkele andere herinneringen aan Estoril speelde ook de pits weer een belangrijke rol. Ditmaal was Gehrard Berger hierbij betrokken. In 1992 wilde hij de pits in rijden terwijl tegelijkertijd Ricardo Patrese een aanval inzette.

Toen Berger afremde voor de ingang van de pits klapte Patrese vol bovenop hem. De wielen raakten elkaar en Patrese vloog hoog de lucht in, om vlak naast de pitmuur weer op z’n wielen terecht te komen. Gelukkig kwam hij met de schrik vrij. Met wat minder geluk was dit ongeluk heel anders afgelopen.

Autódromo do Estoril 1999 - Ingang pits

Een jaar later reed Berger na een stop de pitstraat uit. Naar later bleek ging de actieve wielophanging van zijn Ferrari op dat moment andersom werken. Berger spinde en kwam aan de andere kant van de baan tot stilstand. Gelukkig reed op dat moment niemand op het rechte stuk, anders was ook dit heel anders afgelopen.

Mijn bezoek aan Estoril

In 1999, enkele jaren nadat Estoril de Grand Prix was kwijtgeraakt, bracht ik mijn vakantie door in Portugal. Meer precies, in de badplaats Estoril. Uiteraard mocht tijdens deze vakantie een bezoek aan het Autódromo do Estoril niet ontbreken.

Reeds een van de eerste dagen van mijn vakantie stapte ik op de bus naar het circuit. Van een taxichauffeur had ik reeds gehoord dat ze het circuit aan het verbouwen waren. Toen ik tegenover de ingang uit de bus stapte zag ik dan ook allemaal bouwverkeer.

Met mijn camera, nog eentje met een fotorolletje, in de hand liep ik het terrein op. Er was niemand die mij wegstuurde en dus maakte ik er een serie foto’s van het circuit en de bouwwerkzaamheden.

Autódromo do Estoril 1999

Wat ik vooral hoopte was dat tijdens deze verbouwing een alternatief zou worden gevonden voor die belachelijke chicane die in 1994 was aangelegd. Toen ik later het resultaat op tv zag was ik dan ook teleurgesteld dat deze nog hetzelfde was. Mijns inziens een gemiste kans.

Het stratencircuit van Cascais

Zonder het te weten heb ik ook nog een ander circuit bezocht. Tijdens mijn verblijf in Estoril ging ik vaak stappen in het nabijgelegen Cascais. Daar had ik me aangesloten bij een groep Ieren.

Toen ik in 2003 de MSN-groep Circuits of the past (wie kent hem nog?) had opgericht ging ik op zoek naar oude racecircuits om te bezoeken. Daarbij stuitte ik ook op een voormalig stratencircuit rondom de haven van Cascais. En laat ik daar nu verschillende keren hebben gelopen op weg van het station naar het uitgaansgebied.

Mocht ik dit deel van Portugal dus ooit weer bezoeken, dan zal ik zeker een ronde over het oude stratencircuit van Cascais filmen.

Autódromo do Estoril 1999

Tot zover mijn herinneringen aan Estoril en omgeving en de foto’s van de grote renovatie van het circuit. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. Laat het me weten in een reactie onder dit artikel!

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast