Change language: English

Cadwell Park in Engeland is een racecircuit dat ik nog niet zo heel lang ken. Toen ik mijn toer door Engeland bekend maakte tipte iemand mij dat ik dit circuit zeker moest bezoeken. En hij had gelijk! Vanwege de uitdagende bochtencombinaties en hoogteverschillen wordt dit circuit ook wel de Mini-Nürburgring genoemd…

De geschiedenis van Cadwell Park

Cadwell Park is een racecircuit in Lincolnshire, Engeland. Oorspronkelijk was het een landgoed van de heer Mansfield Wilkinson. Het terrein werd door zijn zonen gebruikt om met motoren tegen elkaar te racen. In 1934 besloot hij er een circuit aan te leggen.

Het eerste circuit was slechts 3/4 mijl kort en besloeg het gedeelte dat we nu kennen als de Mountain Section en Start/Finish. Het wegdek bestond toen nog uit grind. In 1938 werd de baan voorzien van een verhard wegdek bestaande uit asfalt en beton.

Cadwell Park Layout

In 1953 werd Cadwell Park verbreed en verlengd naar 2,1 km. Een nieuwe baanverlenging vond plaats in 1962 toen Cadwell Park zijn huidige vorm kreeg. Het circuit was nu 3,62 km lang.

Cadwell Park wordt al sinds het begin voornamelijk gebruikt voor motorraces. Toch hebben er ook autoraces plaatsgevonden zoals het Britse F3-kampioenschap. Ook worden er tegenwoordig veel “Track Days” voor auto’s georganiseerd.

In januari 2004 werd Cadwell Park overgenomen door MotorSport Vision van oud Formule 1-coureur Jonathan Palmer. Naast Cadwell Park bezit de MotorSport Vision-groep ook de Britse circuits Brands Hatch, Oulton Park, Snetterton Circuit, Bedford Autodrome, Donington Park en het Franse circuit Laon.

Cadwell Park

Rush

Leuk om te vertellen is dat Cadwell Park ook is gebruikt als filmlocatie van de film Rush en voor het autoprogramma Fifth Gear. Rush is de speelfilm over de rivaliteit tussen Niki Lauda en James Hunt in het Formule 1-seizoen 1976.

Voor Rush werden onder andere de scenes die zich op het verloren circuit van Crystal Palace afspeelden op Cadwell Park gefilmd. Wel waren de scenes waar het team stond te juichen met de Crystal Palace-ruïne op de achtergrond opgenomen in Crystal Palace Park zelf. Maar de actie op de baan was op Cadwell Park.

Mijn bezoek aan Cadwell Park

Het was donderdag 2 augustus toen ik vanuit Ripon koers zette naar het zuiden. Mijn vakantie in Engeland zat er bijna op, maar ik zou op de terugweg nog twee circuits aandoen. Het eerste circuit was Cadwell Park.

In het verleden heb ik via de tv veel races op de Britse circuits gezien, doch van Cadwell Park had ik tot voor kort nooit gehoord. Toen ik in 2017 bekend maakte in 2018 een “Circuit Tour” door Engeland te willen maken tipte een lezer van de nieuwsbrief mij over dit circuit.

Ik ging op zoek naar informatie en kwam tot de ontdekking dat dit een soort miniatuuruitvoering van de Nürburgring Nordschleife is. Dit circuit mocht dus zeker niet ontbreken op deze reis!

Toen ik mijn bezoek via Twitter aankondigde meldde Calvin, een van mijn volgers, zich. Hij woont in de buurt van het circuit en wilde die dag graag langskomen.

Live-uitzending

In de loop van de ochtend arriveerde ik op Cadwell Park. Er was die dag een circuitdag welke nog volop aan de gang was. Ik had met de circuitdirecteur afgesproken dat ik tijdens de middagpauze opnames zou maken op het circuit. Het was mijn eerste kennismaking met Cadwell Park en ik was meteen onder de indruk toen ik de “Mountain Section” zag. Spontaan startte ik er een live-uitzending.

Echter zond ik die live-uitzending uit op het verkeerde kanaal. Het verbaasde me dan ook toen ik tijdens de uitzending zag dat er maar weinig kijkers waren en velen al snel weer weggingen. Vervolgens ontdekte ik mijn vergissing en startte alsnog een live-uitzending op het Circuits of the past YouTube-kanaal.

Mee in de Safety Car

Toen het zover was mocht ik eerst een rondje mee in de Safety Car om de layout te leren kennen. Daarna mocht ik met mijn eigen auto het circuit op, doch ik mocht niet op racesnelheid rijden. Om mij in de gaten te houden reed de Safety Car achter me aan. Nadat ik een vliegende ronde had gefilmd maakte ik nog een aantal stops op het circuit, zodat ik de hoogteverschillen goed in beeld kon brengen.

Cadwell Park

Toen ik klaar was met filmen mocht ook Calvin een rondje rijden van de directeur. Hij was met zijn klassieke Triumph TR7 V8 naar Cadwell Park gekomen. De directeur stelde voor dat ik naast hem plaats zou nemen, zodat ik eens een echte Britse Muscle Car kon ervaren.

Zo gezegd zo gedaan en ik nam plaats naast hem en filmde de ronde. Ook voor hem gold, langzaam rijden en “The Safety Car is watching you”.

Na deze ronde was het weer de beurt aan de deelnemers van de circuitdag, die reeds in de rij stonden. Na nog wat met Calvin te hebben staan praten was het tijd om verder naar het zuiden te gaan. Op naar het volgende circuit, Brands Hatch.

Videoverslag van mijn bezoek aan Cadwell Park

Vond je dit verslag van mijn bezoek aan de Mini-Nürburgring leuk? Laat het weten in een reactie!

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast