Change language: English

De layout van Circuit Zandvoort moest verschillende malen worden gewijzigd. Aanvankelijk vanwege verscherpte veiligheidseisen, maar later ook vanwege de aanleg van een bungalowpark. Deze pagina toont alle layouts door de jaren heen. Het laat zien hoe de snelle layout van Circuit Zandvoort eerst langzamer werd gemaakt. En hoe het circuit uiteindelijk ingrijpend werd gewijzigd…

De oorspronkelijke layout van Circuit Zandvoort

Layout Circuit Zandvoort 1948-1972 1948 – 1972: De oorspronkelijke layout van Circuit Zandvoort

De oorspronkelijke layout van Circuit Zandvoort was zeer snel. Vrijwel het gehele traject bestond uit zeer snelle bochten, waarvan sommigen vol gas genomen werden, die op een natuurlijke wijze tussen de duinen door kronkelden.

De eerste wijziging aan de layout van Circuit Zandvoort

Layout Circuit Zandvoort 1973-19791973 t/m 1979: De Panoramabocht vervangt het Bos In.

Strengere veiligheidseisen maken een aanpassing aan de layout van Circuit Zandvoort noodzakelijk. De razendsnelle combinatie “Bos In” – die volgens Rob Slotemaker het verschil maakte tussen de man en de jongen – moest eraan geloven en werd omgebouwd tot chicane, de Panoramabocht. Deze zou bij de fans zeer geliefd worden vanwege de vele uitrempogingen.

Nog een chicane erbij…

Layout Circuit Zandvoort 1980-19891980 t/m 1989: De Marlborobocht vervangt het Hondenvlak.

Weer strengere veiligheidseisen maken een nieuwe aanpassing noodzakelijk. Het al jaren omstreden snelle gedeelte achterin het circuit moet ontscherpt worden door nog een chicane, de Marlborobocht. Opnieuw werd het circuit van Zandvoort weer een stukje langzamer gemaakt.

Aan het eind van het raceseizoen van 1979 komt Rob Slotemaker op zijn eigen Circuit Zandvoort om het leven. In een van de snelle bochten tussen de Hunserug en het Scheivlak slipt hij op een oliespoor en komt tot stilstand tegen een auto van de wedstrijdleiding.

Ter nagedachtenis aan hem wordt deze bocht, die tot dan toe als “Jan de Wijker zijn veld” door het leven ging, naar hem vernoemd. Kijk voor meer informatie hierover op de pagina “Namen bochten Circuit Zandvoort“.

Het einde van de oude layout van Circuit Zandvoort

Layout Circuit Zandvoort 1989-19981989 t/m 1998: Het interim-circuit vervangt het oude circuit.

In Juli 1989 wordt het 2,5 km. lange interim-circuit in gebruik genomen. Directe oorzaak was de bouw van een bungalowpark op een deel van het circuitterrein (Zie het artikel “Circuit Zandvoort – De geschiedenis” voor meer gedetailleerde informatie).

De aanleg van het interim-circuit was tevens de eerste fase van het verleggen van het circuit waardoor het verder van de bebouwde kom komt te liggen, hetgeen een goede oplossing was voor de geluidsproblematiek. Met deze ingrijpende wijziging behoort het oude circuit definitief tot het verleden.

De bocht die vanaf de Hunserug leidde naar het nieuwe gedeelte heette aanvankelijk Hunserugbocht. Deze naam werd later gewijzigd in Toyotabocht nadat deze autofabrikant besloot het circuit te sponsoren.

Circuit Zandvoort wordt weer een volwaardig circuit

Layout Circuit Zandvoort 1999 - nu 1999 – 2019: Eindelijk de beloofde baanverlenging.

Na vele jaren van juridisch getouwtrek wordt eind 1998 eindelijk begonnen met de bouw van het nieuwe circuit. In het voorjaar van 1999 wordt het geopend. Het bestaat voor de helft nog uit de oorspronkelijke layout uit 1948.

De bocht die op het interim-circuit nog Nissanbocht heette werd in 1999 omgedoopt tot Audi-S, naar een nieuwe sponsor. Later werd deze bocht vernoemd naar oud circuitdirecteur Hans Ernst. Deze bocht is tegenwoordig welbekend bij de fans vanwege de vele uitremacties.

Exit-scenario Gerlach- en Hugenholtzbocht

Toen in de jaren negentig het huidige circuit werd gepland ontstond een onzalig plan dat vele jaren als een zwaard van Damocles boven het circuit hing. Om ruimte in het rennerskwartier te creëren wilde men de Gerlachbocht en de Hugenholtzbocht afbreken. Dit was ooit bedacht in verband met een eventuele terugkeer van de Formule 1.

Zandvoort Circuit - Hugenholtz Corner

Wanneer dit plan zou zijn uitgevoerd was het mooie karakter van Circuit Zandvoort voorgoed verknoeid. Het mooiste gedeelte is de snelle sprint door de slingers richting Scheivlak. En uiteraard behoort het Scheivlak zelf ook tot het mooiste deel van het circuit.

Wanneer men op de plek van de Gerlachbocht linksaf de Hunserug op zou draaien zou deze sprint een stuk korter zijn. Bovendien zou de eerste snelle knik dan ook verdwijnen. De sprint richting Scheivlak zou dan kort, traag en saai zijn geworden. En bovendien zou het Scheivlak zelf ook een groot deel van z’n glorie kwijt zijn, wanneer je daar een stuk langzamer op afkomt.

Aanpassingen layout Circuit Zandvoort voor Formule 1

Layout Circuit Zandvoort na aanpassinen voor Formule 1
2020: De layout van Circuit Zandvoort na de aanpassingen voor de Formule 1

Op 13 mei 2019 wordt officieel bekend gemaakt dat de Formule 1 vanaf 2020 terugkeert naar Nederland. Uiteraard zal dit gevolgen hebben voor de layout van Circuit Zandvoort. Gevreesd werd voor de uitvoer van het onzalige exit-scenario van de Gerlach- en Hugenholtzbocht.

Wijzigingen aan de layout

Doch gelukkig werd een alternatief gevonden om het karakter van de baan niet aan te tasten. Om een bredere doorgang naar het rennerskwartier te creëren wordt de Hugenholtzbocht naar binnen verlegt. Ter compensatie krijgt de nieuwe Hugenholtzbocht een grotere verkanting.

Dat het rennerskwartier niet al te groot is wordt geaccepteerd. Bovendien wordt van het rennerskwartier een tunnel onder de baan door gelegd, welke uitkomt op het terrein achter de hoofdtribune. Dit waarschijnlijk om beide terreinen met elkaar te verbinden. Hierdoor kan het aangrenzende terrein worden gebruikt als rennerskwartier voor de supportraces van de Grand Prix van Nederland.

Bij de Gerlachbocht zou een grotere uitloopstrook aan de buitenkant worden gecreëerd. En de meest spectaculaire verandering aan de layout van Circuit Zandvoort vond plaats aan de Arie Luyendijkbocht. Deze werd net als de Hugenholtzbocht omgebouwd tot kombocht. Een progressieve verkanting van 18 graden aan de top moet ervoor zorgen dat de Formule 1-auto’s hier met open DRS doorheen kunnen.

Tot slot werd de Hans Ernst-bocht verbreed, net als het rechte stuk. De Tarzanbocht en de Hans Ernst-bocht kregen bovendien een geasfalteerde escaperoute. En langs het hele circuit werden nieuwe FIA-hekken geplaatst.

De eerste race op het vernieuwde circuit. Binnenkort ook een onride op het nieuwe circuit.

© Tekst, kaartjes & video: Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast