Change language: English

Keimola, buiten Finland hebben slechts weinigen hiervan gehoord. Toch is een bekende Finse Formule 1 coureur hier zijn loopbaan begonnen, zijn naam is Mika Häkkinen. Deze pagina vertelt de korte geschiedenis van een circuit dat al gauw veranderde in een ruïne.

Het ontstaan van het circuit van Keimola

In 1965 liet de Finse coureur Curt Lincoln bij het, nabij Helsinki gelegen, Keimola een circuit bouwen dat op 12 juni 1966 werd geopend.

Keimola Circuit - Wedstrijdtoren

De layout van Keimola

Het 3,3 km. lange circuit bestond uit 9 bochten en een lang recht stuk van 1 km. Later werden er nog een kartbaan en een rallycross-circuit bij gebouwd. Op de kartbaan zou de in Vantaa geboren Formule 1-coureur Mika Häkkinen  zijn carriëre beginnen.

Keimola Circuit - LayoutKlik op het kaartje voor een complete ronde over Keimola

Een eigenaardigheid van het circuit was dat de pitsstraat niet zoals gebruikelijk bij start/finish was, maar aan een ander gedeelte lag. Kenmerkend voor het parcours is de aaneenschakeling van zeven verschillende bochten gevolgd door het lange recht stuk.

Internationale raceklassen die op Keimola reden waren de Formule 2 in 1966 en 1967, en de Interserie (sportscars) van 1969 t/m 1972.

Keimola Circuit - Interseries 1971Interseries in 1971

Verlaten circuit Keimola - Curt Lincoln 1972Circuit Keimola Kurt Lincoln 1972

Het einde van het circuit van Keimola

Ondanks de gunstige ligging nabij de hoofdstad Helsinki kwam het publiek niet massaal naar Keimola en de financiële situatie werd steeds moeilijker. Toen in de jaren 70 ook nog eens de energiekrisis uitbrak was het gebeurd met het circuit dat officieel in 1978 de deuren sloot.

Verlaten Keimola Circuit - Uitzicht vanaf de wedstrijdtorenEen blik vanaf de oude wedstrijdtoren.

Na de sluiting van het circuit

Nadat het circuit gesloten was werd hier regelmatig illegaal gereden. Toen in 1988 een motorrijder een bijna fataal ongeluk had besloot de eigenaar van het circuit het onmogelijk te maken er nog langer te rijden. Hij huurde een bulldozer en vernielde daarmee het wegdek.

Ook de opvallende wedstrijdtoren, een geliefd object om te beklimmen, werd niet vergeten. Hiervoor werd een bult aarde aangebracht zodat men er niet meer naar binnen kon gaan.

Bezoekers van het circuit lieten zich hier echter niet door weerhouden en groeven zich een weg naar binnen. In 2004 raakte de oude wedstrijdtoren zwaar beschadigd doordat vandalen stapels oude autobanden die vlakbij de toren lagen opgeslagen in brand hadden gestoken.

Keimola Circuit - Control Tower
De wedstrijdtoren en bandenopslag

Van racecircuit naar woonwijk…

Sinds de sluiting zijn er een aantal initiatieven ondernomen om het circuit weer leven in te blazen. Helaas zijn deze allemaal mislukt. In 2014 is men begonnen met de sloop van de circuitruïne. Tegenwoordig ligt op de plek van het circuit een woonwijk.

Als herinnering aan het circuit volgen de nieuwe wegen grotendeels nog de layout van het circuit. Ook zijn deze vernoemd naar coureurs. En de wedstrijdtoren is blijven staan als monument. Een schrale troost, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Circuit Nivelles-Baulers in België, dat een vergelijkbare geschiedenis heeft, blijft er nog iets bewaard.

© Tekst: Herman Liesemeijer Foto’s: Lauri Vartiainen, Yrjö Talvitie, Martti Alkio & Jens Heinzerling

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast