Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Layout circuit Zandvoort

De layout van Circuit Zandvoort moest verschillende malen worden gewijzigd. Aanvankelijk vanwege verscherpte veiligheidseisen, maar later ook vanwege de aanleg van een bungalowpark. Deze pagina toont alle circuitversies door de jaren heen. Het laat zien hoe de snelle layout van zandvoort eerst langzamer werd gemaakt, en hoe het circuit uiteindelijk ingrijpend werd gewijzigd.

De oorspronkelijke layout van Circuit Zandvoort

zandvoort layout 1948-1972
1948 t/m 1972: Het oorspronkelijke circuit.

De allereerste versie van Circuit Zandvoort kende een zeer snelle layout. Vrijwel het gehele traject bestond uit zeer snelle bochten, waarvan sommigen volgas genomen werden, die op een natuurlijke wijze tussen de duinen door kronkelden.

 

De eerste wijziging aan de layout van Circuit Zandvoort

zandvoort layout 1973-1979
1973 t/m 1979: De Panoramabocht vervangt het Bos In.

Strengere veiligheidseisen maken een aanpassing aan de layout van het circuit noodzakelijk. De razendsnelle combinatie “Bos In” - die volgens Rob Slotemaker het verschil maakte tussen de man en de jongen - moest eraan geloven en werd omgebouwd tot chicane, de Panoramabocht. Deze zou bij de fans zeer geliefd worden vanwege de vele uitrempogingen.

 

Nog een chicane erbij...

zandvoort layout 1980-1989
1980 t/m 1989: De Marlborobocht vervangt het Hondenvlak.

Weer strengere veiligheidseisen maken een nieuwe aanpassing noodzakelijk. Het al jaren omstreden snelle gedeelte achterin het circuit moet ontscherpt worden door nog een chicane, de Marlborobocht. Opnieuw werd het circuit van Zandvoort weer een stukje langzamer gemaakt.

Aan het eind van het raceseizoen van 1979 komt Rob Slotemaker om het leven in de razendsnelle bocht, die sterk aan de Raidillon op Spa-Francorchamps doet denken, voor het Scheivlak. Ter nagedachtenis aan hem wordt deze bocht, die tot dan toe als "Jan de Wijker zijn veld" door het leven ging, naar hem vernoemd. Kijk voor meer informatie hierover op de pagina met de bochtnamen.

 

Het einde van de oude layout van Circuit Zandvoort

zandvoort layout 1989-1998 interim circuit
1989 t/m 1998: Het interim-circuit vervangt het oude circuit.

In Juli 1989 wordt het 2,5 km. lange interim-circuit in gebruik genomen. Directe oorzaak was de bouw van een bungalowpark op een deel van het circuitterrein (Zie de hoofdpagina voor meer gedetailleerde informatie).

De aanleg van het interim-circuit was tevens de eerste fase van het verleggen van het circuit waardoor het verder van de bebouwde kom komt te liggen, hetgeen een goede oplossing was voor de geluidsproblematiek. Met deze ingrijpende wijziging behoort het oude circuit definitief tot het verleden.

De bocht die vanaf de Hunserug leidde naar het nieuwe gedeelte heette aanvankelijk Hunserugbocht. Deze naam werd later gewijzigd in Toyotabocht nadat deze autofabrikant besloot het circuit te sponsoren.

 

Circuit Zandvoort wordt weer een volwaardig circuit

zandvoort layout 1999-heden
1999 t/m heden: Eindelijk wordt de baan verlengd.

Na vele jaren van juridisch getouwtrek wordt eind 1998 eindelijk begonnen met de bouw van het nieuwe circuit. In het voorjaar van 1999 wordt het geopend. Het bestaat voor de helft nog uit de oorspronkelijke layout uit 1948.

De bocht die op het interim-circuit nog Nissanbocht heette werd in 1999 omdedoopt tot Audi-S, naar een nieuwe sponsor. Later werd deze bocht vernoemd naar oud circuitdirecteur Hans Ernst. Deze bocht is tegenwoordig welbekend bij de fans vanwege de vele uitremacties.

 

Exit scenario Gerlachbocht en Hugenholtzbocht

Toen in de jaren negentig het huidige circuit werd gepland ontstond een onzalig plan dat nog altijd als een zwaard van Damocles boven het circuit hangt. Om ruimte in het rennerskwartier te creëren wilde men de Gerlachbocht en de Hugenholtzbocht af breken. Dit was ooit bedacht in verband met een eventuele terugkeer van de Formule 1, waar men toen nog op rekende.

In 2014 heeft men echter de pitsingang verlegd en een dunnere muur pal langs de Hugenholtzbocht geplaatst. Hierdoor is een bredere doorgang ontstaan tussen Paddock 1 en 2. Het plan om beide bochten te amputeren leek daarmee voorlopig van tafel.

Hugenholtzbocht Circuit Zandvoort

Doch met de successen van Max Verstappen in de Formule 1 groeit ook weer de roep om de terugkeer van een Formule 1 Grand Prix in Nederland. De huidige eigenaar van Circuit Zandvoort heeft ook al aangegeven geïnteresseerd te zijn in een terugkeer van de Formule 1.

Maar waarschijnlijk zal de FIA geen genoegen nemen met een paar kleine aanpassingen aan het huidige circuitIn feite is de terugkeer van de Grand Prix van Nederland nu de grootste bedreiging voor de mooie layout van Circuit Zandvoort...

© Tekst & kaartjes: Herman Liesemeijer

Tags: Nederland

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.