Change language: English
Deze pagina gaat over het oude stratencircuit van Montjuich Park (Circuit de Montjuïc in het Catalaans) gelegen in Barcelona, hoofdstad van de Spaanse regio Catalonië. Ooit was dit één van de mooiste en snelste stadscircuits uit de geschiedenis van de auto- en motorsport. Dit circuit had een schitterend afwisselend parcours dat door een parkachtige omgeving slingerde langs monumentale gebouwen en diverse tuinen.
De voorgeschiedenis van Circuit Montjuich Park
Al in 1908 werden er in de regio Catalonië races georganiseerd op het 27,885 km lange Baix Penedes circuit. In de jaren 20 werd in de buurt van Barcelona het allereerste permanente circuit van Spanje gebouwd, het circuit van Sitges Terramar, dat in de jaren 30 alweer werd gesloten.
Met kerstmis 1932 werd er voor het eerst een motorrace georganiseerd door de straten van het Montjuich Park in Barcelona. In 1933 werden er de eerste autoraces verreden.
De layout van Montjuich
Het circuit was 3,791 km lang en werd linksom verreden. Montjuich was met zijn diversiteit aan bochten en hoogteverschillen één van de mooiste en uitdagendste, maar ook één van de gevaarlijkste stedelijke stratencircuits ter wereld.
Vlakbij de plaats waar de Formule 1 startte staat nu dit monument. Klik op de foto voor een ronde over het circuit!
De Formule 1 Grand Prix van Spanje
Van 1969 tot en met 1975 werd, afwisselend met het nabij Madrid gelegen circuit van Jarama, om de twee jaar de Formule 1 Grand Prix van Spanje op Montjuich verreden. De Grand Pix van 1975 werd echter overschaduwd door tragedie die tevens het einde van Formule 1 races op het stratencircuit zou inluiden…
De plaats waar de Formule 1 races van start gingen.
De tragische Grand Prix van 1975
Het begon al in de training toen verschillende rijders hun bedenkingen over de veiligheid uitten en zelfs met een rijdersstaking dreigden. Toen de organisatie dreigde om de auto’s in beslag te nemen om zo hun verliezen te compenseren oefenden de teameigenaren druk uit op hun rijders om hier vanaf te zien.
Emerson Fittipaldi reed echter tijdens de kwalificatie slechts de minimaal verplichte afstand van 3 ronden op lage snelheid om daarna terug te keren naar de pits, hij zou de volgende dag niet aan de start verschijnen.
Toen de race zondags van start was gegaan waren er al gauw enkele incidenten. In ronde 26 breekt de achtervleugel van de auto van de aan de leiding gaande Duitser Rolf Stommelen af. De auto kwam achter de vangrail terecht. Bij het ongeluk kwamen drie Marshalls en één reporter om het leven.
Drie ronden later werd de race stilgelegd en Jochen Mass werd als winnaar uitgeroepen, er werden echter slechts halve punten gegeven. Dit was de laatste Grand Prix op Montjuich.
Rolf Stommelen zelf overleefde het ongeluk op Montjuich. Doch in 1983 zou hij om het leven komen bij een sportscarrace op de Riverside International Raceway in Amerika. Ironisch genoeg was de oorzaak van het dodelijke ongeval een afgebroken achtervleugel!
Het einde van het stratencircuit van Montjuich
Op het circuit werden nog tot en met 1986 24 uurs races voor motoren gehouden. Daarna werd het schilderachtige stratencircuit definitief gesloten. Dat wil zeggen voor races. Uiteraard bleven de openbare wegen gewoon bestaan. In 2007 kwamen tijdens een revival nog éénmaal raceauto’s in actie op Montjuich.
De plaats waar de 24-uursraces voor motoren van start gingen.
Tegenwoordig ligt bij Barcelona een modern permanent circuit waar nu de Grand Prix van Spanje wordt verreden. De wegen door Montjuich Park, die ooit dit spectaculaire stratencircuit vormden, zijn er nog steeds. Helaas wordt het parcours nu op enkele plaatsen ontsiert door minirotondes.
Dat was het verhaal van een van de meest schilderachtige en uitdagende racecircuits uit de geschiedenis van de Formule 1. Doch helaas ook een gevaarlijk circuit. Wil je meer verdwenen Formule 1-circuits zien? Bekijk dan onderstaande video. Je ziet er zelfs nog wat beelden van Montjuich in!
© Tekst & foto’s: Herman Liesemeijer
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast