Change language: English
Deze pagina vertelt de geschiedenis van het onbekende Sitges Terramar Circuit nabij Barcelona, officieel Circuit Autòdrom Nacional Sitges Terramar geheten. Op deze klassieke kombaan, met een helling van 66 graden (!), werd in 1923 de Grand Prix van Spanje werd verreden…
Het ontstaan van het Sitges Terramar Circuit
Op 17 september 1922 werd in de Catalaanse badplaats Sitges Terramar, zo’n 40 kilometer ten zuiden van Barcelona, het allereerste permanente circuit van Spanje geopend.
Het was een privé initiatief van de miljonair en lokale raceheld Frik Armangue. Voor de som van zo’n 4 miljoen Pesetas verrees uit 3,5 miljoen kilo cement in een tijd van 300 dagen het 2 kilometer lange Circuit Autòdrom Nacional Sitges Terramar.
De layout van het Sitges Terramar Circuit
Het “ovale” Sitges Terramar Circuit bestond uit twee steile kombochten, die bovenaan (hoe hoger je kwam hoe steiler het werd) een hellingshoek hadden van meer dan 60 graden! Het wegdek bestond uit betonplaten. De ene kombocht was zuiver rond terwijl de andere een meer parabolische vorm had.
Opmerkelijk aan het Sitges Terramar circuit was dat, afhankelijk van het evenement, er zowel linksom als rechtsom werd gereden. Van de beide rechte stukken tussen de kombochten in had de backstraight een knik naar rechts (Bij linksom rijden). Dit maakte het eigenlijk geen echte ovaal hoewel het circuit wel het karakter van een ovaal had. Verder bevond zich op het binnenterrein van het circuit nog een klein vliegveld.
Racen op de “steile wand” van het Sitges Terramar Circuit moet een aparte sensatie zijn geweest. Hoewel het rijtechnisch niet bijzonder moeilijk was, het was meer een kwestie van lef, waren de risico’s bijzonder groot. Aan de binnenkant van de kombochten bevond zich een rotswand, terwijl aan de buitenkant van de baan de afgrond wachtte…
Op een klein hekje aan het begin van de bocht na was er geen afzetting, waardoor uit de bocht vliegen ook letterlijk vliegen betekende! Klik hier voor een impressie van een ronde over het circuit!
De Grand Prix van Spanje
In 1923 werd op Sitges Terramar de Grote Prijs van Spanje verreden. Deze werd na een spannend wiel aan wiel gevecht met Louis Zborowoski in zijn Miller, uiteindelijk gewonnen werd door Albert Divo in de Sunbeam. Dat met een gemiddelde snelheid van 156 kilometer per uur door de steile kombaan.
Het einde van Circuit Autòdrom Nacional Sitges Terramar
Al vanaf het begin verkeert het circuit in financiële problemen en al gauw konden de rekeningen niet meer worden betaald. Dit resulteerde in een verbod op internationale races op het circuit.
In 1925 werd het circuit opgekocht door Bugatti-coureur Edgar Morawitz die in 1932 het Spaanse Kampioenschap voor motoren naar de Catalaanse badplaats wist te halen. Doch deze opleving bleek van korte duur en eindigde toen in 1936 de Spaanse burgeroorlog uitbrak. Sindsdien is het circuit niet meer gebruikt.
Het heden en de toekomst…
Tegenwoordig ligt het oude circuit er verlaten bij. Het terrein is in privé bezit en diende tot voor kort als landbouwgebied. Om te voorkomen dat er nog rondjes worden gereden door ongewenste bezoekers was voor lange tijd een deel van de baan afgezet met hekken en kettingen…
Doch een kleine opleving was er in 2012, toen Red Bull het circuit gebruikte voor een publiciteitsstunt. Met een Audi R8 reed Carlos Sainz een aantal ronden op het voor die gelegenheid vrijgemaakte circuit.
Vandaag de dag gaan er geruchten over een nieuwe eigenaar die het circuit wil behouden en er een soort resort c.q. museum van wil maken. De plannen zijn reeds gepresenteerd, doch het probleem is om investeerders te vinden. Word ongetwijfeld vervolgd…
Klik hier voor een verslag van mijn bezoek aan het circuit!
© Tekst en foto’s: Herman Liesemeijer Satellietfoto: Google Maps
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast