Change language: English
Eigenlijk gaat deze website uitsluitend over de geschiedenis van racecircuits. Doch daarop maak ik vandaag een uitzondering, want gisteren 15 mei was een dag waarop Max Verstappen Formule 1-geschiedenis schreef.
Max Verstappen gepromoveerd naar Red Bull
Eigenlijk wilde ik deze dag naar de Pinksterraces op Circuit Zandvoort. Doch nadat bekend werd dat Max Verstappen van Toro Rosso naar Red Bull werd gepromoveerd besloot ik daar vanaf te zien en thuis de Grand Prix van Spanje te kijken. Zijn debuut in een topauto wilde ik niet missen. Bovendien, stel je eens voor dat hij naar het podium rijdt en ik mis het!
Enkele dagen voor de race las ik op de Duitse teletekst dat een journalist voorspelde dat bij de Grand Prix van Spanje net als de race daarvoor weleens een aantal auto’s op elkaar konden klappen. De Ferraririjders die onder druk staan, en dan zo’n jonge hond ertussen die voor het eerst in een topauto rijdt… Wel, wat betreft die crash kreeg hij niet helemaal ongelijk.
De kwalificatie
Tijdens de kwalificatie toonde Red Bull dat het weer op de weg terug naar de top is door beide auto’s op de tweede rij te kwalificeren. Verstappen moest weliswaar zijn teamgenoot Daniel Ricciardo voor zich dulden, doch voor een eerste kwalificatie voor een ander team was dit natuurlijk een fantastisch resultaat. De hoop op een mogelijk podium werd sterker.
Doch de beide Mercedesrijders zouden zeker de eerste twee plaatsen voor zich opeisen wat een derde plaats zeker niet makkelijk zou maken. Daarvoor moest Verstappen zowel zijn teamgenoot verslaan, die al langer voor Red Bull rijdt, en de beide Ferrari’s achter zich zien te houden. Zeker geen gemakkelijke opgave want Ferrari was dit seizoen telkens sterker in de race dan tijdens de kwalificatie.
In de ochtend voor de race zie ik op Facebook iemand die de retorische vraag stelt wanneer het record van vader Jos Verstappen, hoogst gefinishte Nederlander (Plaats 3 in Hongarije en België 1994), zou worden verbroken. Iemand reageert met “Vandaag!”. Ik moet lachen want het was ook mijn eerste gedachte. Doch ik rekende daar niet echt op.
Beide Mercedessen naast de baan
Als dan zondagmiddag de Grand Prix van Spanje van 2016 van start gaat zit ik gespannen te kijken. Terwijl Rosberg de leiding overneemt van Hamilton verliest verstappen zijn vierde plaats aan Vettel, doch in de eerste bocht pakt hij deze weer terug. Even later zie ik een close up van twee Mercedessen die samen de grindbak in crashen. Gelukkig stappen beide rijders ongedeerd uit kan ik een lach niet onderdrukken. Dit vergroot de kans op een podium aanzienlijk.
Tot aan de eerste pitstops leiden de beide Red Bulls voor de beide Ferrari’s. Als tijdens de tweede ronde pitstops Max Verstappen langer doorrijdt wordt duidelijk dat beide rijders een andere tactiek volgen. Ook bij Ferrari volgen de rijders een verschillende tactiek want ook Räikkönen rijdt door. Na 22 ronden op zijn medium set banden te hebben afgelegd en met nog 32 ronden te gaan maakt Verstappen zijn pitstop.
Ik vrees dat hij op de verkeerde tactiek staat, want hij kan toch nooit de race uitrijden op deze set banden? De laatste 20 ronden waren werkelijk bloedstollend. Het zag ernaar uit dat hij een kans maakte om te winnen. Doch ik vreesde dat hij met nog tien ronden te gaan nog een keer naar binnen moest. Ongetwijfeld zou men hem dan op zachte banden zetten maar toch. Hij zou achter Ricciardo en Vettel terechtkomen en het zou moeilijk worden die dan nog in te halen.
Doch de ronden telden af en noch Verstappen noch Räikkönen ging naar binnen. Telkens als ze het lange rechte stuk op reden vreesde ik dat Räikkönen hem voorbij zou gaan met zijn Ferrari die een veel hogere topsnelheid heeft. Om van dat vreselijke DRS nog maar te zwijgen. Maar hoe meer de finish in zicht kwam hoe groter de kans leek dat hier autosportgeschiedenis zou worden geschreven.
Max Verstappen de jongste Grand Prix-winnaar ooit
Toen Max Verstappen dan eindelijk als eerste over de finish reed was ik door het dolle heen. Eindelijk won een Nederlander een Formule 1 race en ook was hij de jongste rijder ooit die een Grand Prix op zijn naam zette. Op RTL Duitsland (Waar ik altijd gratis de Formule 1 zie) nam Niki Lauda zijn pet voor hem af. Hij was duidelijk diep onder de indruk. “Zo’n rijder komt maar eens in de honderd jaar voor” zei hij.
Dat belooft veel voor de toekomst. Met zijn 18 jaar kan hij vele records gaan pakken. De jongste Formule 1 kampioen, de meeste kampioenschappen… We zullen het zien. Maar eerst nagenieten van deze prachtige overwinning. Gefeliciteerd Max, en ook je ouders Jos Verstappen en Sophie Kumpen.
Ik hoop dat jullie deze extra blog met plezier hebben gelezen en ik ben zeer benieuwd hoe jullie de race hebben beleefd. Laat het me weten in een reactie.
Herman Liesemeijer
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast