Change language: English
De tweede bestemming op mijn circuit tour van 2015 was Circuit Chimay in België. De eerste keer dat ik van dit circuit hoorde was in 1992 na het dodelijk ongeluk van Guy Nève. In een blad waarop ik destijds was geabonneerd werd het circuit afgeschilderd als een saaie en weinig technische baan met voornamelijk lange rechte stukken.
Mijn eerste bezoek aan Chimay
Toen ik in 2005 het circuit voor het eerst had bezocht deelde ik die mening niet. Het oude circuit was weliswaar zeer snel, te snel voor de huidige tijd, maar zeker niet makkelijk.
De combinatie van hoofdzakelijk snelle bochten, een paar langzamere bochten, de kunstmatige verbindingsbochten bij Salles en de hoogteverschillen doen me denken aan het oude circuit van Spa-Francorchamps, dat voor de volgende week op de agenda stond. Toegegeven, de hoogteverschillen op Chimay zijn natuurlijk niet zo extreem als op Spa-Francorchamps.
Een ronde over het oude circuit van Chimay
Vanaf Nijvel (zie mijn voorgaande verslag) is het een goed uur rijden naar Chimay. Aangekomen in Chimay herken ik onmiddellijk dat ik mij op het circuit bevind richting het oude Start/Finish gedeelte. Ter hoogte van de laatste chicane stop ik om de camera weer achter de voorruit te bevestigen.
De verkeerde weg
Ik begin met het filmen van de oudste versie van het circuit en dus rijd ik na het oude Start/Finish gedeelte rechtdoor de stad Chimay in. Hier mis ik het eerste hoekpunt doordat het verscholen licht in een flauwe bocht. Ik ben het punt waar ik rechtsaf had gemoeten al voorbij wanneer ik het opmerk en dus kan ik weer terugrijden om opnieuw te beginnen.
Bij de tweede poging gaat alles goed. Na een rustige rit door de stad kom ik aan bij een minirotonde die aan het einde van de bebouwde kom ligt. Hier rijd ik de rechte lijn van Salles op en kan ik vaart zetten.
Aan het eind van het lange rechte stuk ligt de razendsnelle bocht Virage Spirkins, waar in 1992 Guy Nève om het leven kwam. Dit ongeluk betekende het einde van autoraces op het oude circuit.
De dubbele rechtse van Salles
Vervolgens kom ik aan bij het dorpje Salles. Hier liggen twee prachtige middelsnelle bochten die je meteen weer het dorp uit leiden. Deze zijn duidelijk speciaal voor de races aangelegd en het zijn dan ook de enige verkante bochten in het circuit.
De eerste ligt in de bebouwde kom en maakt deel uit van een splitsing. Daarom rijd ik hier met een gezapig gangetje doorheen. De tweede bocht ligt buiten de bebouwde kom en dus neem ik deze aanzienlijk sneller.
Het gaat vervolgens bergopwaarts richting “Chapelle de l’Arbrisseau”. Tijdens de sprint omhoog passeer ik een langzaam rijdende tractor. gedurende de opname van mijn tweede video zal ik deze nogmaals passeren.
De boer zal wel gedacht hebben, die rijdt rondjes. Precies op het hoogste punt staat de kapel “Chapelle de l’Arbrisseau”. Vanaf hier begint een prachtige afdaling met mooie vloeiende bochten door het glooiende landschap.
Een ronde over het nieuwe circuit van Chimay
Nadat ik het oercircuit had gefilmd sloeg ik na het oude Start/Finish rechtsaf naar het nieuwere gedeelte. Hier begon ik aan de ronde over de tweede versie waarin de sectie door Chimay was afgesneden. Ik eindigde met een ronde over het huidige “stop and go” circuit.
Toen de filmopnames in Chimay af waren was het tijd om verder te gaan. Op weg naar het derde circuit dat ik deze dag zou bezoeken. Het circuit van Reims-Gueux in noord Frankrijk.
Lees ook het hoofdartikel over de geschiedenis van Circuit Chimay >>
Ik hoop dat jullie mijn verslag van dit bezoek aan Chimay leuk vonden. Laat het me weten in een reactie!
Herman
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast