Change language: English
In dit artikel vertel ik je de geschiedenis van Circuit Chimay in België. Ooit was dit een supersnel stratencircuit, dat zich kon meten met het oude Spa-Francorchamps. Doch vandaag de dag is Circuit Chimay een rechthoek met chicanes…
Het ontstaan van Circuit Chimay
Op initiatief van de locale raceliefhebber Jules Buisseret worden in 1926 nabij de Belgische stad Chimay, dat vlak bij de Franse grens ligt, races gehouden onder de naam Grand Prix des Frontières (Grote Prijs van de Grensstreek). Tijdens dit evenement werden er zowel auto- als motorraces gehouden.
Deze races vonden plaats op een uit openbare wegen bestaand parcours. Het traject liep gedeeltelijk door de bebouwde kom van de stad Chimay. Deze Grand Prix des Frontières zou uitgroeien tot een jaarlijks evenement en naarmate het circuit meer bekendheid kreeg deden met de jaren steeds meer race series Chimay aan.
De layout van Circuit Chimay
Het 10,870 km lange Circuit Chimay was een razendsnel stratencircuit met bijna alleen maar snelle bochten en hoogte verschillen. Het was vergelijkbaar met het oude circuit van Spa-Francorchamps.
Video van een ronde over alle versies van Circuit Chimay.
Voor het seizoen van 1985 vindt er een grote verbouwing plaats. Een nieuw aangelegde verbinding snijdt voortaan het deel door de bebouwde kom van Chimay af. Langs deze nieuwe verbinding bevind zich tevens een gloednieuw pitscomplex. Om het circuit veiliger te maken worden er ook drie chicanes aan het parcours toegevoegd. Na deze verbouwing is de lengte van het circuit 9,7 km.
Zie ook de fotoreportage van een ronde op het oude Circuit Chimay >>
Circuit Chimay wordt te gevaarlijk
Nadat tijdens een Belgische Procar race in 1992 Guy Nève, de jongere broer van ex Formule 1 rijder Patrick Nève, om het leven komt na een crash in de snelle bocht “Virage Spikins” wordt het circuit te gevaarlijk bevonden voor autoraces. Wel werden er nadien nog motorraces verreden.
In 1996 valt het doek voor het oude stratencircuit. Een geheel nieuwe 4,520 km korte versie van Circuit Chimay wordt geopend. Kort na het uit 1985 stammende start/finish gedeelte begint een nieuwe verbinding die zo’n driekwart van het oude parcours afsnijdt! Dit nieuwe gedeelte is eigenlijk niets anders dan een rechte weg waar twee chicanes aan toegevoegd zijn. Aan het einde van deze nieuwe verbinding kom je dan aan op een deel van het oorspronkelijke circuit.
Het nieuwe circuit
In deze nieuwe versie wordt nog slechts zo’n twee kilometer van de oorspronkelijke bijna elf kilometer lange baan gebruikt. Dit inclusief de in 1985 toegevoegde chicanes! Het nieuwe circuit is echter nog geen schim van het oude circuit. Waar in het oorspronkelijke circuit bijna geen langzame bochten te vinden waren is in het nieuwe circuit vrijwel geen enkele snelle bocht te vinden!
Nog één keer terug op het oude circuit
In 2005 vinden er voor het laatst nationale races plaats op Chimay. In het jubileumjaar 2006 wordt het circuit na een elf uur durende inspectie door de RACB (Royal Automobile Club Belgium) afgekeurd voor moderne autoraces! Gelukkig weet men het circuit toch nog geschikt te houden voor klassieke evenementen. In 2008 wordt er zelfs nog een keer met klassieke motoren op het oude circuit gereden!
Hier stond ooit de oude wedstrijdtoren!
Dit wilde men het daaropvolgende jaar weer doen maar vanwege een aantal veiligheidsincidenten steekt de politiek hier een stokje voor. Hiermee behoren de races op het oude circuit van Chimay voorgoed tot het verleden. Wel kun je er zelf nog een nostalgisch rondje rijden want de wegen die dit razendsnelle circuit ooit vormden zijn nog geheel in tact. Op één punt na waar ze een minirotonde in het parcours hebben gelegd!
© Tekst, foto’s & video’s: Herman Liesemeijer
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast