Change language: English

Het was vrijdag 29 juli 2016 toen ik ’s ochtends vanuit Neurenberg vertrok richting Sachsenring, een circuit dat tegenwoordig vooral bekend is door de Grand Prix van Duitsland voor motoren. Waar ik vooral in geïnteresseerd was was het oude stratencircuit dat, op Start/Finish na, nog steeds in tact is. Na een autorit van circa 2 uur arriveerde ik bij het huidige circuit, dat aandoet als een bedrijventerrein.

Sachsenring - De nieuwe wedstrijdtoren

De nieuwe en de oude Sachsenring

Als eerste parkeerde ik de auto bij de wedstrijdtoren waarvan ik enkele foto’s en filmopnames maakte. Terwijl ik dat deed hoorde ik motoren hoog in de toeren over het rechte stuk rijden. Via een open hek kwam ik op een plek waar ik het kon overzien en maakte hier ook enkele filmopnames.

Vervolgens monteerde ik de camera achter de voorruit voor een opname van een ronde over het oude stratencircuit. Ter voorbereiding had ik thuis de omgeving met Google Earth bestudeerd en een door iemand anders gemaakte onboard video bekeken. Bovendien had ik de laptop met daarop een plattegrond voor de passagiersstoel staan.

Sachsenring - De nieuwe wedstrijdtoren

Een ronde op de oude Sachsenring

Om op het punt te komen waar het overgebleven deel van het oude circuit begint moest ik eerst door het huidige permanente circuit heen. Dat ging via een grappig weggetje door tunnels en met enorme hoogteverschillen.

Het filmen van het eerste deel verliep voorspoedig, doch aangekomen op een splitsing dacht ik de Bodbergbocht te herkennen. Al gauw bleek dat ik verkeerd zat en dus ging ik terug. Even eerder had ik voor een kruising staan wachtten en omdat hier toch een montagepunt in de video zou komen kon ik mooi vanaf dat punt de ronde weer oppakken.

Sachsenring - De oude wedstrijdtoren

Kort na de herstart kwam ik bij de echte Bodbergbocht aan die net even verder lag dan waar ik zojuist rechtsaf was geslagen. De Bodbergbocht is een scherpe bocht naar links die je laat in moet sturen. Hierbij moet je altijd oppassen want anderen zijn dan geneigd te denken dat je rechtuit gaat. 99,9% Van de automobilisten stuurt te vroeg in en dus verwachtten zij dit van een ander ook…

Even verder verlaat ik de bebouwde kom en kom ik op het snelste en mooiste gedeelte van de oude Sachsenring. Doch ik moet nog even wachten voor ik snelheid kan maken want nabij een tankstation staan enkele snelheidscamera’s opgesteld.

MTS-Kurve

Een eindje verderop ligt een prachtige bocht genaamd MTS-Kurve. Een zeer snelle rechts links combinatie met flinke hoogteverschillen. Dit was zondermeer de mooiste bocht van het circuit. Bovendien had ik het geluk dat ik hier niet in de weg werd gereden.

Na de MTS-Kurve ging het weer een eindje rechtuit. Volgens het kaartje moest ik aan het einde van dat rechte stuk linksaf, en dus sloeg ik linksaf op een splitsing die precies op het punt lag waar de doorgaande weg een slinger maakte.

Doch meteen had ik door dat ik verkeerd zat. De weg die ik insloeg was duidelijk later aangelegd. Ik had me laten misleiden door het feit dat de slinger in de doorgaande weg niet op het kaartje stond. Ik besloot de ronde verder af te maken en als verkenningsronde te beschouwen, om daarna opnieuw een ronde te filmen.

Tijdens de tweede ronde werd ik aan het eind van de MTS-Kurve helaas wel gehinderd door een pick up, doch het voor grootste gedeelte kon ik de bochtencombinatie toch lekker snel nemen.

Sachsenring - Old Control Tower

Vlak voor ik bij de laatste bocht aankom is er een prachtig recht stuk dat eerst zeer steil naar beneden loopt en dan weer omhoog. De verleiding het gaspedaal hier naar de bodem te trappen is zeer groot, doch dit rechte stuk leidt de bebouwde kom binnen alwaar weer enkele flitskasten staan.

Queckenberg-Kurve

Dan arriveer ik bij de laatste bocht genaamd Queckenberg-Kurve, vernoemd naar het nabijgelegen dorp Queckenberg. Deze bocht moet echter niet verward worden met de gelijknamige bocht op het huidige circuit, die hier vlakbij ligt. Meteen na de Queckenberg-Kurve rijd je door een hek het terrein van het huidige circuit op. Hier eindigt het oude circuit. In de jaren 90 werd het oorspronkelijke Start/Finish gedeelte afgebroken om plaats te maken voor het nieuwe permanente circuit.

Ik parkeer de auto vlak bij de oude wedstrijdtoren, die hier nog steeds staat. Enkele bouwvakkers zijn hier druk bezig met het opbouwen van een tribune. Ik maak nog wat foto’s en filmopnames van de wedstrijdtoren alvorens ik mij richting circuit begeef.

Sachsenring - Tribune

Om dicht bij het circuit te komen moet ik door een openstaand hek. Ik realiseer mij dat ik grote kans loop om te worden tegengehouden door de bouwvakkers wanneer ik daardoor ga. Doch ik besluit de gok te wagen en te kijken hoe dicht ik bij het circuit kan komen.

Achter de vangrail

Een bouwvakker die net komt aanlopen zegt tegen me dat ik wel achter de vangrails mag gaan staan om te filmen, zolang ik er maar niet overheen stap. Dat was nog eens een meevaller. Bij menig ander circuit was ik weggestuurd en zou ik zeker niet achter de vangrails mogen staan filmen.

Toen ik in 2002 tijdens het vrijrijden op Hockenheim even door een hek ging om een foto te maken blies er onmiddellijk een Marshall op z’n fluit. Met wilde gebaren maakte hij me duidelijk dat ik daar weg moest gaan. Dat deed ik ook, maar wel na het maken van de foto. Maar hier op de Sachsenring ging het er een stuk soepeler aan toe.

Lees hier het verhaal van mijn bezoek aan Hockenheim in 2002 >>

Nadat ik nog wat filmopnames had gemaakt van de deelnemers aan een circuitdag voor motoren was het tijd om verder te gaan. Mijn volgende bestemming was Dresden, alwaar ik de rest van de dag, en de nacht, zou doorbrengen. De volgende dag moest ik er dan weer vroeg uit voor een bezoek aan de Deutschlandring en de Lausitzring, met als eindbestemming Berlijn. Maar daarover meer in mijn volgende blog.

Sachsenring - Queckenberg Corner

Als je dit een leuk en interessant artikel vond zou ik het erg waarderen als je hieronder een reactie achterlaat.

Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast