Circuit Nivelles-Baulers

In 1971 opende nabij de Belgische hoofdstad Brussel het Compexe Européen de Nivelles-Baulers. Dit gloednieuwe circuit zou tweemaal het toneel zijn van de Formule 1 Grand Prix van België, 1972 en 1974, die beide keren gewonnen werd door Emmerson Fittipaldi. Helaas mocht dit circuit slechts tien jaar bestaan...

Het verwaarloosde circuit van Nivelles-Baulers in 1998

Het Compexe Européen de Nivelles-Baulers, kortweg Circuit de Nivelles (In het Nederlands het Circuit van Nijvel), was ontworpen door Hans Hugenholtz en werd in de volksmond ook wel "Circuit de revolver" genoemd, vanwege zijn typische vorm.

Het was voor zijn tijd een ultra modern en veilig circuit met grote uitloopstroken. Mede daardoor was het over het algemeen niet erg populair bij de rijders die in deze tijd nog verwend waren met circuits als de oude Nürburgring en niet te vergeten het oude Francorchamps, waarvoor Nivelles in de plaats was gekomen.

Luchtfoto Circuit Nivelles-Baulers
Deze luchtfoto toont het circuit zo het er vandaag de dag bij ligt. Klik er op voor een fotoverslag van een rondje over het vervallen circuit eind jaren negentig.

In verschillende bronnen wordt Nivelles-Baulers afgeschilderd als een vlak en saai circuit. Ofschoon het geen berg en dal baan was, zoals Spa-Francorchamps, was Nivelles toch zeker niet vlak te noemen.

Over de gehele lengte zat het vol met glooiingen, vergelijkbaar met de hoogteverschillen van Circuit Park Zandvoort. Het circuit bevatte een lang recht stuk dat meer dan een kilometer lang was, een kortere "backstraight" en negen bochten.

Oorspronkelijk was een langer circuit geplant maar omdat de benodigde grond hiervoor niet aangekocht kon worden werd besloten eerst een circuit van 3,7 km aan te leggen. Deze geringe lengte in combinatie met het snelle karakter van het circuit maakte dat de rondetijden erg kort waren. Dit was welliswaar leuk voor het publiek, maar niet voor de rijders die het circuit hierdoor eerder als saai ervaarden.

Het verwaarloosde circuit van Nivelles-Baulers in 1998
Naar beneden op weg naar de Big Loop...

Het meest opwindende deel van het circuit was zondermeer de Big Loop (Zo werden de bochten 2 en 3 genoemd). Na bocht 1 ging het over een kort recht stuk van 300 meter naar beneden richting Big Loop. Dit waren twee enorm lange en snelle bochten naar rechts waarvan de eerste licht omhoog liep en de tweede licht naar beneden.

Na deze Big Loop moest er hard geremd worden voor een middelsnelle linkerbocht die naar het minder uitdagende deel van het circuit leidde. Al met al was het beslist geen onaardig circuit. Zeker niet als je het zou vergelijken met de huidige moderne circuits waar nauwelijks nog snelle bochten in zitten. Helaas is Nivelles-Baulers de geschiedenis ingegaan als een saai circuit...

Het verwaarloosde circuit van Nivelles-Baulers in 1998
De eerste van de "Big Loop"

Naast het circuit was er ook een kartbaan in het complex. In 1973 en 1980 werd hier het Wereldkampioenschap Karten verreden. In 1980 bevond zich onder de toeschouwers een klein jongetje uit Duitsland, genaamd Michael Schumacher, die erg onder de indruk was van een Braziliaanse rijder die daar voor het eerst met een gele helm reed die later zeer beroemd zou worden. Zijn naam was Ayrton Senna.

De verwaarloosde kartbaan van Nivelles-Baulers in 2003
De kartbaan in 2003 vlak voordat hij gesloopt werd.

Nadat Spa-Francorchamps niet meer geschikt was voor Formule 1 verhuisde de Grand Prix van België in eerste instantie naar Zolder. Het was de bedoeling dat in de oneven jaren op het Vlaamse Zolder, en in de even jaren op het Waalse Nivelles gereden zou worden.

Advertentie

Echter, reeds in 1974 ging de eerste exploitant van het circuit failliet. Met veel moeite werden alsnog sponsors gevonden en kon de Grand Prix dat jaar doorgaan. In 1975 ging de zaak definitief failliet. Het complex werd toen door de curator verhuurd aan een nieuwe, tijdelijke, exploitant.

Het verwaarloosde circuit van Nivelles-Baulers in 1998

In 1976 was Nivelles weer aan de beurt om een Grand Prix te organiseren. Doch helaas, de Belgische afvaardiging van de FIA oordeelde dat het circuit niet langer geschikt was voor Formule 1 en dat het wegdek vernieuwd diende te worden. Er was echter niemand te vinden die nog wilde investeren in het circuit, wat het einde betekende van de Formule 1 op Nivelles, en het circuit verloederde langzaam maar zeker.

Motorraces op Circuit Nivelles-Baulers

Uiteindelijk werd in 1980 het circuit ongeschikt verklaard voor alle vormen van autosport. Echter, tot en met 1981 is het circuit nog wel gebruikt voor motorraces. Ook de Nederlandse motorsportbond KNMV maakte in die tijd dankbaar gebruik van Nivelles vanwege een toen pas van kracht geworden verbod op het gebruik van stratencircuits in Nederland. Bij die gelegenheden werd het circuit voor de afwisseling soms ook linksom bereden. Maar als dan op 30 juni 1981 de circuit vergunning verloopt wordt het circuit definitief gesloten.

Het verwaarloosde circuit van Nivelles-Baulers in 1998
No destruction stond in 1998 op het pitsgebouw gespoten...
(Klik op de foto voor een leesbare vergroting)

Circuit Nivelles-Baulers met de gesloopte pits in 1999
Het mocht niet baten, een jaar later was het gesloopt!

Tot het einde van de jaren negentig heeft het circuit er verwaarloosd bijgelegen, in deze periode werd hier regelmatig illegaal gereden. Tegenwoordig ligt op de plaats van het oude circuit een bedrijventerrein. Nog slechts enkele restanten herinneren eraan dat hier vroeger Formule 1 auto's met meer dan 300 km/h voorbijkwamen.

Het laatste stukje Circuit Nivelles-Baulers

Voormalig Circuit Nivelles-Baulers als bedrijventerrein

© Tekst & foto's: Herman Liesemeijer Foto motorrace: Cees Cornwall
Luchtfoto: Vincent Mahieu Bron:
www.pixelsbw.com

                  

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

 
© 2003 - 2013 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.

Friday the 18th. Joomla 2.5 Templates.
Google Vind ons op Google+