Change language: English

Népliget, een park in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Ooit was dit de plaats waar in 1936 de allereerste Grand Prix van Hongarije plaatsvond. Het zou een heroïsche strijd worden, waarbij Tazio Nuvolari met zijn Alfa Romeo de oppermachtige Mercedessen en Auto-Unions wist te verslaan op het bochtige parcours…

Het ontstaan van het Népliget stratencircuit

Begin jaren dertig waren er al plannen om in Hongarije een Grand Prix te organiseren. Doch deze kwamen helaas nooit van de grond. Tot 21 juni 1936… Toen werd op een stratencircuit door een park in de Hongaarse hoofdstad Boedapest de allereerste Grand Prix van Hongarije verreden. De naam van het park was Népliget, hetgeen Hongaars is voor Volkspark.

Népliget Boedapest - Circuit Grand Prix Hongarije 1936

De layout van Népliget

Het Népliget stratencircuitcircuit was 4,989 km lang en werd linksom gereden. Opvallend aan de layout was dat het eigenlijk maar één echt recht stuk bevatte. Dat was de 750 meter lange rechte lijn waar zich Start/Finish bevond. De rest van het circuit was eigenlijk een aaneenschakeling van bochten.

Kenmerkend waren de langgerekte bochten. Deze konden veelal vol gas worden genomen. Doch dan ineens volgde een middelsnelle of langzame bocht. Dit maakte dat er eigenlijk nooit rechtuit geremd en geaccelereerd kon worden. Hierdoor vormde het circuit een speciale uitdaging voor de rijders en bood het kansen aan de auto’s met minder motorvermogen.

Népliget Boedapest - Circuit Grand Prix Hongarije 1936 - Start/Finish Vajda Péter utca
Hier ging in 1936 de allereerste Grand Prix van Hongarije van start.

De Grand Prix van Hongarije 1936

In de jaren dertig waren het de Duitse automerken Mercedes en Auto Union oppermachtig. Met financiële steun van Hitler maakten zij de dienst uit in de Grand Prix racerij (de voorloper van de Formule 1). Door hun brute motorvermogen gaven zij, in een tijd dat de meeste circuits nog echt snel waren, de concurrentie het nakijken.

Népliget Boedapest - Circuit Grand Prix Hongarije 1936

Aanvankelijk leek het er op dat ook tijdens deze Hongaarse Grand Prix van 1936 de zege weer naar de Duitse automerken zou gaan. Al vroeg in de race pakt Rudolf Caracciola de leiding over van de vanaf de eerste positie gestarte Auto Union rijder Bernd Rosemeyer. Doch na 26 ronden begeeft zijn Mercedes motor het waardoor Rosemeyer de leiding weer in handen krijgt.

Inmiddels zet de vanaf de vierde plaats gestarte Tazio Nuvolari, met zijn “tamme” Alfa Romeo, de op de tweede plaats rijdende Mercedes rijder Manfred von Brauchitsch onder druk op het bochtige parcours. Nadat deze onder de druk bezwijkt en door een fout van de baan schiet gaat Nuvolari op jacht naar Rosemeyer.

Népliget Boedapest - Circuit Grand Prix Hongarije 1936

Het duurde niet lang voordat Nuvolari ook hem inhaalde en de leiding in de race over nam. Deze zou hij ook niet meer afstaan. Uiteindelijk won hij de race met een voorsprong van 14,2 seconden op Rosemeyer. Achille Varzi die met zijn Auto Union derde werd had een achterstand van maar liefst twee ronden! De ruim 100.000 aanwezige toeschouwers waren er getuige van hoe de oppermachtige Duitse teams werden verslagen.

Het bleef destijds bij deze ene Grand Prix in 1936. Toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak lag de hele autosport stil voor de komende jaren. Na de Tweede Wereldoorlog werd er pas weer in de jaren 60 geracet in Hongarije. Eerst op “Ferihegy”, het vliegveld van Boedapest.

Népliget Boedapest - Circuit Grand Prix Hongarije 1936

Toerwagenraces op Népliget

Pas vanaf 1963 werden er weer races gehouden, voor het Europese Toerwagen Kampioenschap, op het Népliget stratencircuit dat ten opzichte van 1936 enkele wijzigingen had ondergaan. Zo was start/finish verplaatst naar een nieuw gedeelte en waren enkele bochten verlegd door wijzigingen aan de wegen (Zie ook “Een ronde Népliget 1936“).

Népliget Boedapest - Circuit Grand Prix Hongarije 1936 - Könyves Kálmán körút
Onder andere vanwege de verbreding van deze weg moest een deel van het parcours in de jaren 60 verlegd worden.

In de jaren 1963 t/m 1970 deed het Europese Toerwagen Kampioenschap zes keer Népliget aan. De laatste race in 1970 werd gewonnen door de Nederlander Toine Hezemans.

Naast het Europese Toerwagen Kampioenschap werden er in deze periode ook op kleine schaal amateurraces gehouden. Uiteindelijk kwam ook hier een einde aan in 1972 waarna er nooit meer geracet is in Népliget.

Népliget Boedapest - Start/Finish jaren 60 en 70
Op deze plaats was de Start/Finish in de jaren 60 en 70.

De Hungaroring

Begin jaren tachtig wilde Formule 1 baas Bernie Ecclestone een Grand Prix achter het ijzeren gordijn organiseren. In 1983 gaf de Hongaarse overheid opdracht om het oude stratencircuit te onderzoeken op de mogelijkheid om er weer een Grand Prix te organiseren.

Er waren al vergevorderde plannen om het circuit aan te passen toen men tot de conclusie kwam dat het beter was een compleet nieuw permanent circuit aan te leggen, de Hungaroring.

Hungaroring F1 Grand Prix Hongarije 1998 - Demonstratie Mercedes Silberpfeilen
De Silberpfeilen uit de jaren 30 zijn in 1998 even terug in Hongarije, dit keer op de Hungaroring tijdens het voorprogramma van de Formule 1.

Met de Hungaroring op korte afstand is het hoogst onwaarschijnlijk dat er ooit weer een raceauto door het Népliget Park zal rijden. Vandaag de dag ligt het park er vrijwel ongewijzigd bij en wordt nog slechts bevolkt door wandelaars die van de rust komen genieten en door zwervers. En af en toe komt er nog eens iemand gewapend met een camera om foto’s van het voormalige stratencircuit te maken.

Népliget Boedapest - Circuit Grand Prix Hongarije 1936

© Tekst en foto’s: Herman Liesemeijer Satellietfoto: Google Maps

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast