Change language: English

De foto’s van een ronde over het stratencircuit van Lobethal zijn begin 2002 gemaakt door de Australische autosport journalist Ray Bell. Veel van de informatie over dit circuit is afkomstig uit Ray’s archieven en van degenen die hem hebben geholpen de wereld te laten zien wat een fantastisch circuit dit was.

Stratencircuit Stratencircuit van Lobethal AustraliëStratencircuit van Lobethal Australië
De eerste bocht na de start

Stratencircuit van Lobethal AustraliëStratencircuit van Lobethal Australië

De snelle Charlston-sectie

Toen ik met Whiteford sprak beschreef hij een brug met een soort springheuvel, gevolgd door een knik, als de eerste moeilijkheid in het stratencircuit van Lobethal. Dit lange en zeer snelle gedeelte van het circuit, parallel lopend aan een spoorlijn en aan de Onkaparinga rivier, was bijna helemaal vol gas. Zes of zeven knikken en de menigte bij het hotel in Charleston vormden enige afleiding terwijl de toerentellers zo’n vijf en een halve kilometer tegen het rood aan stonden.

Stratencircuit van Lobethal Australië Stratencircuit van Lobethal Australië Stratencircuit van Lobethal Australië
Door het dorp Charleston

Stratencircuit van Lobethal Australië Stratencircuit van Lobethal Australië
Kayannie Corner

De run naar de stad Lobethal

Dan duikt Kayannie Corner op, een scherpe bocht naar rechts die normaal deel uitmaakt van een kruising. Daarna een afdaling de rivier kruist om vervolgens weer omhoog naar de top van de heuvel die de stad overziet. Hier word het interessant als de scherpe top naar de Esses leidt. Bergafwaarts Esses was een grote toeschouwerszone alwaar het publiek een fantastisch uitzicht had op de baan.

Na de laatste linkerbocht van de Esses kwam het rechte stuk dat de stad inleidde. Hier “viel” de weg naar beneden, waardoor zware remacties aan de orde van de dag waren wanneer de T-splitsing met de hoofdstraat werd bereikt.

Stratencircuit van Lobethal Australië
Stratencircuit van Lobethal Australië
Het ziet er onschuldig uit, maar je kwam van de grond hier…

Stratencircuit van Lobethal Australië
Stratencircuit van Lobethal Australië
Stratencircuit van Lobethal Australië
Stratencircuit van Lobethal Australië

Beneden lijkt de weg smaller te worden en rechtdoor te gaan… Niet waar: Hier was een poort naar de “Onkaparinga Woollen Mills”, waar dekens werden gemaakt. De poort stond tijdens races open om als uitloopstrook te dienen voor degenen die te laat remden.

Stratencircuit van Lobethal Australië
Door de stad Lobethal

Stratencircuit van Lobethal Australië
Stratencircuit van Lobethal Australië
Gumeracha Corner

Gumeracha Corner,waar de weg naar Gumeracha zich afsplitst. Dit is het begin van de bocht, welke omhoog klimt bij het verlaten van de bebouwde kom.

Stratencircuit van Lobethal Australië

De sectie die het stratencircuit van Lobethal tot een legende maakte!

Vervolgens klom het circuit verder, met een “dip” vlakbij het winkelcentrum om daarna rechtsaf te buigen en aan de “rollercoaster ride” te beginnen die de mannen van de jongens onderscheidde.

Deze sectie verdient een adequate beschrijving. Het is dit 3 Mijl lange gedeelte met zijn steile hellingen, blinde toppen en snelle bochten tussen de boerderijen door dat het stratencircuit van Lobethal tot een legende heeft gemaakt!

De Charlston-sectie was een test voor de motoren. De run naar de stad was een test voor de remmen en de handling. Maar nergens anders in Australië werd de moed en stuurmanskunst van de rijder zo op de proef gesteld als in deze sectie.

Stratencircuit van Lobethal Australië
Verder omhoog, voor ons ligt de glorieuze en opwindende “run” richting Mount Torrens.

Stratencircuit van Lobethal Australië Stratencircuit van Lobethal Australië Stratencircuit van Lobethal Australië
Stratencircuit van Lobethal Australië

Ik verwonderde mij over de gemiddelde snelheden die op deze baan mogelijk waren. Dus vroeg ik de GP winnaar van 1939 hoe ze dat konden doen. “Met al die bochten die zo kort na die blinde heuvels volgen” vroeg ik. “Je kunt niet een bocht insturen met je wielen van de grond. En je kwam hier toch los…?”

Uit zijn reactie bleek dat hier gecalculeerde risico’s werden genomen. “We stuurden in vlak voor we loskwamen.” Veertig jaar later kon hij zich nog steeds precies herinneren hoe hij dat deed. Ongelooflijk, deed hij dat werkelijk zo…?

Stratencircuit van Lobethal Australië Stratencircuit van Lobethal Australië
Stratencircuit van Lobethal Australië
Dat maakt het de serie compleet. Je hebt nu een ronde over het stratencircuit van Lobethal gemaakt… zie je dat groene bord? Daar zijn we onze ronde begonnen.

Lees ook het hoofdartikel met de geschiedenis van Lobethal >>

© Tekst & foto’s: Ray Bell Vertaald door Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast