Change language: English

Nadat ik in de ochtend van deze eerste augustus de Belgische circuits van Nijvel en Chimay had bezocht begaf ik mij nu richting het Noord Franse Reims om het verlaten Circuit Reims-Gueux te bezoeken.

Plattelandswegen

De snelste route van Chimay naar Reims liep over de binnenwegen alwaar het verkeer regelmatig werd gehinderd door langzaam rijdende tractoren. Toen ik tussen de middag honger begon te krijgen en weer eens achter een tractor vast zat passeerde ik juist een restaurant, alwaar ik een stop maakte.

Circuit Reims-Gueux 2015 - Pitsstraat

Het verlaten Circuit Reims-Gueux

’s Middags aangekomen op het voormalige circuit van Reims-Gueux parkeerde ik mijn auto in de pits. De eerste keer dat ik hier kwam was in 2005 aan de vooravond van een revival. Bij het gebouwtje waarin tijdens de revival een tentoonstelling was begon ik met het filmen van een soort “urban exploring” video van de oude gebouwen. Via de pitboxen liep ik geleidelijk in de richting van het meest spectaculaire gebouw, het oude restaurant in het midden van de pits.

Hier aangekomen staan drie mannen boven de pitboxen naar de tribunes te kijken. ik probeer ze zoveel mogelijk buiten beeld te houden en loop de eerste verdieping van het restaurantgebouw binnen. Na dit te hebben gefilmd loop ik een trap op naar de volgende verdieping. Dit is een vrij enge trap omdat de leuning met de jaren volledig is weggerot. Na ook deze verdieping in beeld te hebben gebracht begeef ik mijn naar de bovenste verdieping.

Enge trappen

De trap die ik nu, met draaiende camera, betreed is nog enger dan de vorige. Niet alleen is ook hier de leuning verdwenen, maar deze ligt ook nog eens bezaaid met allerlei troep. Eén misstap betekent een val die ik waarschijnlijk niet zou overleven. Stijf tegen de muur loop ik naar boven toe. Ook boven film ik weer het lege interieur van wat ooit een restaurant was, alsmede het prachtige zicht op start/finish en de tribunes.

Blijkbaar is dit ook een geliefde hangplek van de lokale jeugd, want de muren zijn flink onder gekrast. Vlak naast de ingang mist een stuk uit het dak en als gevolg daarvan zit er op deze plek een enorm vochtplek in de muur. Ik hoop dat de stichting “Les Amis du Circuit de Gueux” hier nog wat aan gaat doen om te voorkomen dat dit gebouw verder aftakelt.

Nadat ik alles heb gefilmd ga ik weer naar beneden alwaar de drie mannen nog steeds naar de tribunes staan te kijken. Ik besluit een praatje met hen te maken. Twee van hen blijken Engels te spreken, hetgeen de conversatie er makkelijker op maakt. Na wat over de historie van het circuit te hebben gesproken geef ik ze een visitekaartje van mijn website.

Vervolgens wandel ik met draaiende camera door de tunnel naar de andere kant van de baan. In 2005 kon je hier door een hek in de tribunes komen. Maar helaas, het hek is deze keer gesloten. Dan maar weer terug en de onboard video’s opnemen. Ik monteer de camera in de auto en rijdt de drie versies van het circuit.

Circuit Reims-Gueux 2015 - Pavillon Andre Lambert

Drie ronden Circuit Reims-Gueux

Bij de eerste twee was dat niet zo moeilijk omdat de wegen, zij het hier en daar wat verlegd, nog steeds in tact zijn. Maar bij de laatste circuitversie ligt dat wat moeilijker. Enkele honderden meters voor Virage Muizon eindigt de baan namelijk in de korenvelden!

Voor het vervolg van het circuit moet ik een flink eind omrijden. Eerst een eind terug en dan in tegengestelde richting de backstraight op. Dit is tegenwoordig gedeeltelijk een vierbaansweg. Op het tweebaans gedeelte zie ik tot mijn vreugde dat er nog een paar strookjes asfalt van Virage Muizon liggen. Even verderop vind ik een geschikte plek om te keren en rijdt ik weer in de goede richting.

De maximum snelheid is hier 90 km per uur hetgeen ik precies rijdt, evenals de auto voor mij die ik op enige afstand houd om vrij zicht op de baan te hebben. Als we het vierbaans gedeelte oprijden besluit een automobilist achter mij me in te halen. Dit doet hij met een minimaal snelheidsverschil waardoor het een zeer lange inhaalmanoeuvre wordt.

Verderop gaat de maximum snelheid omhoog naar 110 km per uur. Ik hoopte dat hij nu wat meer gas zou geven en uit beeld zou verdwijnen. In plaats daarvan plant hij zijn auto met 91 km per uur vol voor de camera! Omdat ik geen zin had nog een keer terug te rijden ga ik onmiddellijk naar links en trek een flinke sprint.

Snelle motoren

Tot slot film ik bij het circuit nog de tribune aan de voorkant. Tijdens het filmen passeren er enkele motoren op hoge snelheid, hetgeen weer leuke beelden oplevert. Vervolgens maak ik nog wat opnames van het grote scorebord en de toren waarin een grote tank met benzine hing.

Naast deze toren staat een benzinepomp die hier later door de stichting “Les Amis du Circuit de Gueux” moet zijn neergezet. Met enig gevoel voor humor had men de benzineprijs op 6,66 Franse Frank per liter gezet.

Het is inmiddels laat in de middag als de filmopnames er op zitten. hoogste tijd om mijn hotel op te zoeken en een hapje te gaan eten. De volgende dag zou ik weer terug rijden naar België en aldaar het circuit van Mettet bezoeken.

Lees ook het hoofdartikel met de geschiedenis van Reims-Gueux >>

Circuit Reims-Gueux 2015 - Scorebord

Tot zover mijn verslag van mijn bezoek aan Circuit Reims-Gueux in 2015. Ik hoop dat jullie het leuk en amusant vonden. Laat het me weten in een reactie!

Herman

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast