Change language: English
In de vroege ochtend van zaterdag 1 augustus 2015 rijd ik vanuit Ruisbroek, alwaar ik de nacht heb doorgebracht, richting Nijvel. Dat is slechts een kort ritje, maar het begin van een lange dag. Voor deze dag staan de (ex) circuits van Nivelles-Baulers, Chimay en Reims-Gueux op het programma…
Een open hek…
Aangekomen bij het circuit van Nijvel rijd ik onmiddellijk naar het overgebleven gedeelte. Ik had gehoord dat dit was vrijgemaakt om ook hier spoedig met de bouwwerkzaamheden te beginnen. Tot mijn grote verrassing bleek het hek, dat mij er 15 jaar lang van had weerhouden dit gedeelte met de auto te betreden, nu uitnodigend open te staan. En omdat het zaterdag was waren er geen bouwvakkers aan het werk. Wat een kans!
Voor ik het verboden deel weer eens met de auto zou betreden reed ik eerst terug naar het begin van het rechte stuk. Daar hing ik de camera achter de voorruit en begon hier mijn ronde te filmen. Tot aan de backstraight was alles, op een enkel nieuw gebouw na, nog zoals vorig jaar. Maar eenmaal door de hekken bleek inderdaad dat hier spoedig één en ander gaat veranderen.
De laatste resten van het circuit van Nijvel
De laatste keer dat ik met een auto over dit gedeelte reed was in 2000. Toen was het circuit nog redelijk begaanbaar. Nu zat het vol gaten en kon ik amper sneller rijden dan stapvoets.
Aan het einde van de backstraight waren alle bomen gekapt en zag ik voor het eerst het talud dat ik alleen kon van oude opnames van de Formule 1 Grand Prix van België van 1972 en 1974, de helaas veel te korte glorietijd van het circuit van Nijvel. Toen ik hier voor het eerst in 1998 kwam was dit talud reeds volledig overwoekerd.
Vlak voor de haarspeldbocht ligt nog steeds een enorme bult aarde die in de loop der jaren door de natuur is overgenomen. Ik stop de opname, keer de auto en rijd weer terug. Hier en daar stop ik nog om wat foto’s te maken.
Net aan de illegale kant van het hek liggen nog wat stukken vangrails en oude autobanden. Deze zijn vast tevoorschijn gekomen tijdens het vrijmaken van de baan. Na nog wat foto’s en filmopnames te hebben gemaakt van de exacte plek van bocht 1, de locatie van de kartbaan, bocht 4 en de pits verlaat ik het circuit van Nijvel weer. Op naar het circuit van Chimay…
Zie ook het hoofdartikel voor de complete geschiedenis van dit verloren circuit >>
Tot zover mijn blog over het vergeten circuit van Nijvel. Ik hoop dat je het leuk vond. Zo ja, reacties zijn welkom! 😉
Herman
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast