Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Brno Masaryk Circuit

Deze pagina vertelt de geschiedenis van het oude Masaryk stratencircuit in Brno, Tsjechië. Vanaf de eerste Grand Prix van Tsjecho-Slowakije tot aan het huidige circuit waar jaarlijks o.a. de Moto GP wordt verreden.

Het stratencircuit nabij Brno werd voor het eerst gebruikt op zondag 28 september 1930 voor de allereerste Grand Prix van Tsjecho-Slowakije, zoals het land toen nog heette, welke gewonnen werd door de Duitser Prinz Hermann zu Leiningen in zijn Bugatti.

Masaryk Circuit Brno - Tunnel

De layout van het Brno Masaryk circuit

Het stratencircuit dat officieel Masaryk Circuit (Masarykův okruh in het Tsjechisch) heette was maar liefst 29,142 km lang en werd linksom verreden.

Het was een afwisselend parcours bestaande uit zeer snelle passages en bochtige bergwegen vol haarspeldbochten. Tevens deed het onderweg de dorpen Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice en Bosonohy aan.

Masaryk Circuit Brno - layout
Klik op het kaartje voor een ronde over het oorspronkelijke parcours

De Grand Prix van Tsjecho-Slowakije

Van 1930 t/m 1949 was het Masaryk Circuit gastheer van de Grand Prix van Tsjecho-Slowakije. Alleen in 1936 en de periode 1938 t/m 1949 was er geen Grand Prix.

In 1935 haalde de legendarische Tazio Nuvolari hier bijna zijn allereerste overwinning, ware het niet dat hij aan het einde van de race een lekke band kreeg en slechts tweede werd achter Bernd Rosemeyer.

In 1937 vind de laatste vooroorlogse Grand Prix plaats welke tevens de laatste op het orginele parcours is. Deze race werd gewonnen door Rudolf Caracciola met een Mercedes-Benz. Vanwege politieke spanningen (de Südeten krisis) en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog wordt er pas weer in 1949 een Grand Prix gehouden.

Masaryk Circuit Brno - Hairpin

Wijzigingen aan het circuit van Brno Masaryk

De eerste naoorlogse Grand Prix wordt verreden in1949 in het dan communistische Tsjecho-Slowakije. Het parcours was voor deze race drastisch veranderd. De lengte was teruggebracht tot 17,8 km en de rijrichting was nu rechtsom. De race werd gewonnen door de Brit Peter Whitehead met een Mercedes-Benz.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Het was tevens de laatste Grand Prix van Tsjecho-Slowakije omdat de nieuwe machthebbers de kapitalistische autosport eigenlijk veel te bourgeois vonden. Om die reden zouden de daaropvolgende jaren alleen nog motorraces op het stratencircuit worden verreden. Pas in 1968 zal er weer een autorace plaatsvinden.

Masaryk Circuit Brno - Klinkers

In 1965 wordt het circuit opnieuw ingekort om het geschikt te maken voor het wereldkampioenschap voor motoren. De lengte bedraagt dan 13,941 km.

In 1968 komen de hervormingsgezinden aan de macht in Tsjecho-Slowakije en mogen er weer autoraces worden verreden. Dat jaar doet het Europees Toerwagenkampioenschap het circuit voor het eerst aan.

Het einde van het oude circuit van Brno Masaryk

In 1975 wordt het circuit opnieuw ingekort, vanwege nieuwe veiligheidseisen voor het WK voor motoren, tot 10,925 km. In 1982 vind de laatste Grand Prix voor motoren plaats op het circuit. Het parcours kan niet langer voldoen aan de steeds strenger wordende veiligheidseisen van de FIM en wordt afgekeurd voor motorraces.

Masaryk Circuit Brno - Zebetin

Om in de toekomst weer een Grand Prix voor motoren te kunnen houden nabij Brno wordt in 1985 begonnen met de bouw van een gloednieuw circuit. Voor de bouw hiervan moesten vele bomen worden geveld waarvoor op een andere plek nieuwe bomen zijn geplant als compensatie.

In 1986 vond er nog een ronde van het Europees Toerwagenkampioenschap plaats op het oude circuit, maar toen in 1987 het nieuwe circuit opende viel het doek definitief voor het oude stratencircuit.

Masaryk Circuit Brno - Start Finish nieuwe circuit

Het nieuwe circuit ligt vlak langs het oorspronkelijke parcours van 1930. Sinds 1987 vind hier tot op de dag van vandaag jaarlijks een ronde voor het Wereldkampioenschap voor motoren plaats. Alleen in 1992 vond er geen Grand Prix plaats omdat het land zich toen in een crisis bevond welke uiteindelijk leidde tot de opsplitsing in Tsjechië en Slowakije.

Door zijn ligging in het mooie heuvelachtige landschap wordt het huidige circuit gezien als een van de mooiste circuits van Europa. Doch qua afwisseling kan het bij lange na niet tippen aan het oorspronkelijke stratencircuit uit 1930.

Masaryk Circuit Brno - stadion

© Tekst & foto's: Herman Liesemeijer - Kaartje: Darren Galpin Bron: www.silhouet.com

Tags: Tsjechië

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.