Change language: English

Deze pagina vertelt de geschiedenis van het oude Brno-circuit in Tsjechië. Vanaf de allereerste Grand Prix van Tsjecho-Slowakije op het stratencircuit. De wijzigingen aan het Brno-circuit. Maar ook de bouw van het huidige circuit, waar jaarlijks o.a. de Moto GP wordt verreden.

De eerste races op het Brno-circuit

Op zondag 28 september 1930 werd het stratencircuit nabij Brno voor het eerst gebruikt. Dat was voor de allereerste Grand Prix van Tsjecho-Slowakije, zoals het land toen nog heette. De Duitser Prinz Hermann zu Leiningen won de race in zijn Bugatti.

Oud Brno-circuit - Tunnel

De layout van het oude Brno-circuit

Het oude Brno-circuit was maar liefst 29,142 km lang en werd linksom verreden. De officiële Tsjechische naam van het circuit was Masarykův okruh. Internationaal stond het bekend onder de naam Brno-Masaryk.

Het was een afwisselend parcours bestaande uit zeer snelle passages en bochtige bergwegen vol haarspeldbochten. Tevens deed het onderweg de dorpen Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice en Bosonohy aan.

Layout oud Brno-circuitKlik op het kaartje voor een ronde over het oorspronkelijke parcours

De Grand Prix van Tsjecho-Slowakije

Van 1930 t/m 1949 was het oude Brno-circuit gastheer van de Grand Prix van Tsjecho-Slowakije. Alleen in 1936 en de periode 1938 t/m 1949 was er geen Grand Prix.

In 1935 haalde de legendarische Tazio Nuvolari hier bijna zijn allereerste overwinning. Doch aan het einde van de race kreeg hij in leidende positie een lekke band. Hierdoor werd hij tweede achter Bernd Rosemeyer.

In 1937 vind de laatste vooroorlogse Grand Prix van Tsjecho-Slowakije plaats op het oude Brno-circuit. Dit was tevens de laatste Grand Prix die op het originele parcours werd verreden. De race werd gewonnen door Rudolf Caracciola met een Mercedes-Benz. Vanwege politieke spanningen (de Südetenlandkrisis) en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog wordt er pas weer in 1949 een Grand Prix gehouden.

Wijzigingen aan het oude stratencircuit

De eerste naoorlogse Grand Prix wordt verreden in 1949 in het dan communistische Tsjecho-Slowakije. Het parcours was voor deze race drastisch veranderd. De lengte was teruggebracht tot 17,8 km en de rijrichting was nu rechtsom. De Brit Peter Whitehead won de race in zijn Mercedes-Benz.

Oud Brno-circuit - Klinkers

Het was tevens de laatste Grand Prix van Tsjecho-Slowakije omdat de nieuwe machthebbers de kapitalistische autosport eigenlijk veel te “bourgeois” vonden. Om die reden zouden de daaropvolgende jaren alleen nog motorraces op het oude Brno-circuit worden verreden. Pas in 1968 vindt er weer een autorace plaats.

In 1965 wordt het oude Brno-circuit opnieuw ingekort. Dit om het geschikt te maken voor het wereldkampioenschap voor motoren. De lengte bedraagt dan nog “slechts” 13,941 km.

Oud Brno-circuit - Haarspeldbocht

In 1968 komen in Tsjecho-Slowakije de hervormingsgezinden aan de macht. Vanaf dat moment mogen er weer autoraces worden verreden. Dat jaar doet het Europees Toerwagenkampioenschap het circuit voor het eerst aan.

Het einde van het oude circuit van Brno-Masaryk

In 1975 wordt het oude Brno-circuit opnieuw ingekort tot 10,925 km. Dit vanwege nieuwe veiligheidseisen voor het WK voor motoren. In 1982 vind de laatste Grand Prix voor motoren plaats op het oude Brno-circuit. Het parcours, dat niet langer kon voldoen aan de steeds strenger wordende veiligheidseisen van de FIM, wordt afgekeurd voor motorraces.

Oud Brno-circuit - Zebetin

Om in de toekomst weer een Grand Prix voor motoren te kunnen houden nabij Brno wordt in 1985 begonnen met de bouw van een gloednieuw circuit. Voor de bouw hiervan moesten vele bomen worden geveld waarvoor op een andere plek nieuwe bomen zijn geplant ter compensatie.

In 1986 vond er nog een ronde van het Europees Toerwagenkampioenschap plaats op het oude Brno-circuit. Maar toen in 1987 het nieuwe circuit opende viel het doek definitief voor het oude stratencircuit.

Circuit Brno - Start/Finish nieuwe circuit

Het nieuwe circuit ligt vlak langs het oorspronkelijke parcours van 1930. Sinds 1987 vind hier tot op de dag van vandaag jaarlijks een ronde voor het Wereldkampioenschap voor motoren plaats. Alleen in 1992 vond er geen Grand Prix plaats omdat het land zich toen in een crisis bevond welke uiteindelijk leidde tot de opsplitsing in Tsjechië en Slowakije.

Door zijn ligging in het mooie heuvelachtige landschap wordt het huidige circuit gezien als een van de mooiste circuits van Europa. Doch qua afwisseling kan het bij lange na niet tippen aan het oorspronkelijke stratencircuit uit 1930.

Nieuw circuit Brno - Stadionsectie

© Tekst & foto’s: Herman Liesemeijer – Kaartje: Darren Galpin Bron: www.silhouet.com

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast