Change language: English

Hier het tweede deel van het verslag van mijn Circuit Tour 2016, dwars door Duitsland, waarbij ik maar liefst tien historische auto- en motorsportlocaties heb bezocht. Dit keer vertel ik over mijn bezoek aan de Opel-Rennbahn en de Rosemeyer Parkplatz.

Opel-Rennbahn - Old Opel Test Track

Opel-Rennbahn

Nadat ik op 25 juli eerst de Nürburgring had bezocht (Zie mijn verslag van mijn bezoek aan de Groene Hel) reed ik verder richting Rüsselsheim alwaar ik de eerste nacht van mijn vakantie zou doorbrengen. Doordat alles voorspoedig verliep had ik nog alle tijd om de oude testbaan van Opel te bezoeken.

Nadat ik bij het hotel had ingecheckt en een hapje had gegeten bezocht ik in de vroege avond de Opel-Rennbahn. Eigenlijk had ik dit voor de volgende dag gepland, maar omdat ik die dag een erg druk programma had kon ik dat weer ontlasten door vandaag nog de Opel-Rennbahn te bezoeken.

Opel-Rennbahn - Viewing Platform

Het was de tweede keer dat ik de overwoekerde testbaan van Opel bezocht. De eerste keer was in 2010. In tegenstelling tot toen was het nu prachtig weer en nadat ik de auto had geparkeerd wandelde ik het bos in.

Na een korte wandeling kwam ik aan bij het kijkplatform dat bij mijn vorige bezoek nog in aanbouw was. Na van het uitzicht te hebben genoten en het een en nader te hebben gefilmd en gefotografeerd was het tijd om het enige nog begaanbare deel van het circuit te betreden.

Track Walk

Ook hier maakte ik weer de nodige foto’s en filmopnames. Omdat ik dit keer een complete ronde op film wilde vastleggen begon ik aan mijn wandeling rond de ovalen circuitruïne. Een paadje leidde langs de buitenkant van de noordelijke kombocht.

Na enkele honderden meters lopen, en hier en daar de kombocht te hebben beklommen voor het maken van filmopnames, houdt de bocht opeens op. Dit deel van de baan werd opgeofferd voor de aanleg van een nieuwe weg welke precies over Start/Finish loopt.

Via het binnenterrein loop ik over een smal bospaadje in de richting van de zuidelijke kombocht, op zoek naar het punt waar het circuit weer begint. Dat punt blijkt niet bereikbaar maar ik kan er wel heel dichtbij komen.

Ik maak nog wat opnames aan de binnenkant en vervolg het pad, met draaiende camera, in de richting van het kijkplatform waar ik mijn ronde was begonnen. Het pad volgt precies het voormalige circuit en op verschillende plekken is het mogelijk een blik over de rand van de kombocht te werpen.

Na een stevige wandeling is het tijd om weer afscheid te nemen van de Opel-Rennbahn. Aangekomen bij de auto monteer ik de camera achter de voorruit, want ik moet nog even een opname maken van Start/Finish.

Zie het hoofdartikel voor meer informatie over de geschiedenis va de Opel-Rennbahn >>

Rosemeyer Parkplatz

Rosemeyer Parkplatz

Na de nacht te hebben doorgebracht in een hotel in Rüsselsheim is het na het ontbijt in de ochtend van 26 juli tijd om verder te trekken. Op het programma staat een bezoek aan Hockenheim, maar eerst bezoek ik het aan de Autobahn gelegen parkeerterrein dat tot 2014 Rosemeyer Parkplatz heette.

Rosemeyer ParkplatzRosemeyer Parkplatz - Memorial

Het ongeluk van Bernd Rosemeyer

Op dit stuk Autobahn verongelukte op 28 januari 1938 de Duitse coureur Bernd Rosemeyer dodelijk tijdens een recordpoging. Voor deze gelegenheid was de Autobahn afgesloten voor het gewone verkeer. Met zijn Auto Union reed Rosemeyer heen en weer tussen het Frankfurter Kreuz en Darmstadt.

Aan weerszijden werd de weg geflankeerd door bossen. Doch op enkele plaatsen waren de bomen gekapt, waarschijnlijk vanwege de aanvliegroutes voor het nabijgelegen vliegveld. Dit soort open plekken zijn ideaal voor windvlagen, waarvan er een de Auto Union greep bij een snelheid van zo’n 430 Km per uur.

Rosemeyer Parkplatz - Memorial Rosemeyer Parkplatz - Memorial

Rosemeyer maakte een zwieper en er was bij die snelheid geen houden meer aan. Zijn Auto Union rolde de bossen in waarbij verschillende bomen werden “omgemaaid”. Op de plek waar het lichaam van Rosemayer werd gevonden staat nu een kolom. Zijn auto werd enkele honderden meters verder gevonden tegen wat toen een talud was. Later is de snelweg verbreed waardoor deze plaats nu midden op de snelweg ligt.

Het  monument op de Rosemeyer Parkplatz

Met de camera achter de voorruit gemonteerd nader ik het parkeerterreintje langs de Autobahn. Ik parkeer precies bij het bord dat het 70 meter verderop gelegen monument aanwijst. Na de camera te hebben losgemaakt wandel ik al filmend richting het monument. Nadat ik ook dit op video en foto’s heb vastgelegd neem ik een moment van stilte in acht.

Terwijl ik terugwandel naar de auto zie ik dat tussen de bomen doosjes Durex liggen. Helaas kunnen sommige mensen zich niet respectvol gedragen nabij een monument…

Aangekomen bij de auto monteer ik de camera weer achter de voorruit, om bij het verlaten van de parkeerplaats de plek waar het autowrak werd gevonden te filmen. Vervolgens gaat het verder richting Hockenheim, maar daarover vertel ik in mijn volgende blog.

Tot zover mijn verslag van mijn bezoek aan de Rosemeyer Parkplatz en de Opel-Rennbahn. Ik hoop dat je het leuk vond. Laat het me weten in een reactie!

Herman

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast