Change language: English
Kort geleden heb ik weer eens een bezoekje gebracht aan het voormalige circuit van Nijvel. Bij het betreden van het voormalige circuitterrein werd ik aangenaam verrast door de aanwezigheid van een restaurant met de naam “The Circuit”. Leuk dat op deze manier de herinnering aan het circuit levendig word gehouden…
Een ronde over het Circuit van Nijvel in 2013
Ik begin mijn bezoek met een ronde (voor zover dat nog mogelijk is) over het voormalige circuit van Nijvel. Ik rijd weer door mijn geliefde “Big Loop” en moet terugdenken aan die keer in 1998 toen ik hier met 120 km per uur doorheen ging en me voornam om de volgende ronde nog een stuk harder door deze bochten te gaan. Totdat er een flinke klap door de auto heen ging en ik een eind naar buiten stuiterde. Dit bleek het gevolg te zijn van een verzakte betonplaat onder het asfalt.
Vandaag de dag ligt hier mooi glad asfalt maar is het openbare weg, en dus rijd ik hier met een rustig gangetje doorheen. Kijkend naar het verloop van de hoogteverschillen in de tweede van de “Big Loop” – eerst aflopend en aan het eind van de bocht weer omhoog – kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ontwerper Hans Hugenholtz bij het ontwerpen hiervan aan het Scheivlak moet hebben gedacht.
Alleen is de “Big Loop” nog sneller dan het Scheivlak. En dan zeggen ze dat het circuit van Nijvel een plat en saai circuit was… Onmiddellijk schiet me een commentaar op Facebook te binnen: “If the Big Loop was like it is today, no way that this was a boring circuit!”.
Een nieuw pad bij Bocht 4
Aangekomen bij de plaats waar de linker bocht na de “Big Loop” was zie ik dat daar een nieuw weggetje wordt aangelegd. Ik parkeer de auto en ga te voet op zoek of er nog iets van deze bocht terug te vinden is. Dat is helaas niet het geval, alleen aan de bomen kun je nog ongeveer zien waar de baan heeft gelopen. Ik ga terug naar de auto en rijd over de plaats waar ooit de kartbaan was naar de “Back Straight”.
Aan de opening tussen de bomen is nog te zien waar de baan liep.Genomen vanaf de andere kant. Ook hier is aan de opening tussen de bomen nog te zien waar de baan liep. De volleybalspelers moesten eens weten dat ze midden op een racebaan spelen…
Het overgebleven deel van het circuit van Nijvel
Na mijn bezoek aan bocht 4 loop ik terug naar de auto. Via de plek waar ooit de kartbaan was rijdt ik richting de oude backstraight.
Even verderop staan de hekken en ligt daar nog steeds het overgebleven deel van het vergeten circuit van Nijvel. Ongeveer een half jaar geleden stuurde iemand me een foto van dit gedeelte waarop een graafmachine was te zien. Het had me dan ook niet verbaast wanneer dit gedeelte inmiddels ook was omgebouwd tot bedrijventerrein. Doch hier heerst nog steeds doodse stilte.
Restaurant “The Circuit”
Na nog wat foto’s te hebben gemaakt begeef ik mij naar het restaurant. Dit blijkt vol te hangen met foto’s uit de goede jaren van het circuit van Nijvel, en aan het plafond hangt een maquette van het circuit. Terwijl ik deze sta te bekijken drukt iemand me een visitekaartje in de hand, het blijkt de maker van de maquette te zijn. Na nog wat met hem over het circuit te hebben gesproken verlaat ik het voormalige circuitterrein weer.
De oude ingang van het circuit van Nijvel
Ik bevind me inmiddels alweer op de hoofdweg richting de snelweg als mijn oog op een oud hek valt. Ik herinner mij dit nog, het is een oude bezoekersingang van het circuit van Nijvel. Jaren geleden heb ik hier eens een foto van gemaakt. Verder kwam ik toen niet omdat het hek gesloten was. Doch deze keer staat het uitnodigend open en ik besluit hier nog even te gaan kijken.
Achter het hek tref ik een aantal interessante dingen aan. Links staat nog het houten raamwerk waarop ooit een informatiebord heeft gezeten. Het bord zelf ligt aan stukken op de grond. Rechts liggen enkele bulten puin waarin ik de paaltjes en het gaas van de oude vanghekken, de voorloper van de grindbak, van het circuit herken. Even verder bevindt zich nog de fundering van de oude kassahuisjes.
Voor de gemiddelde passant zal dit een vuilnisbelt zijn, maar voor mij is het een herinnering aan het vergeten circuit van Nijvel.
Zie ook het hoofdartikel voor de complete geschiedenis van dit verloren circuit >>
Tot zover mijn verslag van mijn bezoek aan het circuit van Nijvel in 2013. Ik hoop dat je het leuk vond. Zo ja, een reactie is welkom! 😉
Herman
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast