Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Een ronde oud Spa-Francorchamps

Op deze pagina neem ik je mee voor een ronde over het oude circuit van Spa-Francorchamps. We bekijken niet alleen het bekende parcours maar ook de minder bekende varianten zoals de oude l'Ancienne Douane, sinds 1939 afgestoken door de Raidillon, de chicanes bij Malmedy en Masta en de vooroorlogse versie van de bocht bij Stavelot.


We beginnen ons rondje op de plaats waar de oorspronkelijke start/finish was. Omdat dit gedeelte sterk naar beneden loopt start de Formule 1 sinds 1983 op een ander, vlakker, gedeelte. Het oude start/finish gedeelte wordt overigens nog steeds voor andere raceklassen gebruikt.


Tot en met 1938 ging men hier linksaf door de Eau Rouge. Sinds 1939 begint halverwege de Eau Rouge de supersnelle steile rechterbocht de Raidillon!


Op deze foto is te zien dat de linker bocht oorspronkelijk verder door liep.


We volgen nu de oorspronkelijke route via de l'Ancienne Douane haarspeldbocht.


Dit paadje is nog een deel van de oorspronkelijke verbinding. Tot en met 1994 was dit gedeelte nog in tact, maar voor de GP van 1995 moest de uitloopstrook van de Raidillon vergroot worden waarvoor een deel van het asfalt werd verwijderd. Totdat het circuit in 2000 permanent werd deed de l'Ancienne Douane nog dienst als openbare weg, tot 1995 voor het verkeer in beide richtingen (De Raidillon was dan afgesloten) en vanaf 1995 alleen nog voor het dalende verkeer (Door het verdwijnen van een stuk asfalt moest het stijgende verkeer voortaan door de Raidillon).


Nog een blik vanaf de baanpost bij de Raidillon (Met dank aan de Marshalls die mij toestonden vanaf hun baanpost deze prachtige foto te maken).

Kemmel
Sinds 1979 is Kemmel een rechte lijn, maar in de tijd van het oude circuit was het een sectie met allemaal snelle knikken. De knik aan het begin is daar nog een overblijfsel van.


Nee, Les Combes is geen chicane maar een snelle bocht naar links op het hoogste punt van de baan!


Na Les Combes gaat het weer heuvelafwaarts, het begin van een razendsnelle en spectaculaire afdaling.


Haute de la Cote


Met hoge snelheid op weg naar Burnenville!


Burnenville


Het welbekende huis bij Burnenville.


De eerste bocht van de snelle links rechts combinatie Malmedy.


De tweede van Malmedy. Het weggetje links diende in de vooroorlogse versie verschillende malen als chicane. Ook tijdens de allerlaatste Formule 1 race op het oude circuit werd van deze chicane gebruik gemaakt.

Malmedy Chicane Spa-Francorchamps
De Malmedy Chicane anno 2015.


Volgas over de rechte lijn van Masta.


Licht aanremmen voor de snelle links rechts combinatie bij het dorpje Masta.


Als alternatief voor de razendsnelle S-bocht was er ook nog een chicane. Deze was aangelegd in 1975 in een poging het circuit veiliger te maken. Doch na test bleek deze te gevaarlijk te zijn en is nooit gebruikt tijdens races!

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book


De kerbstones van de chicane liggen er tot op de dag van vandaag nog steeds!


Het tweede deel van de S-bocht bij Masta.


En weer volgas over de rechte lijn van Holowell.


De snelle knik van Holowell.


Rechts begint de oude verkante "Stavelot bocht" die toen nog echt bij Stavelot lag. Net als de Raidillon is deze bocht later (1947) aan het parcours toegevoegd om het nog sneller te maken...

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book


Wij volgen nu het oorspronkelijke parcours van voor 1947!


Op de splitsing rechtsaf!


Rechts de uitgang van de in 1947 geïntroduceerde Stavelot Bocht.


De eerste van de reeks snelle knikken van La Carriére.


Het wegdek van dit gedeelte bevond zich jaren lang in een zeer slechte conditie...


Maar tegenwoordig ligt er weer keurig nieuw asfalt!


Voorbij het hek sluit rechts het nieuwe parcours aan op het orginele deel dat vanaf hier permanent circuit is.


Volgas richting Blanchimont (op de achtergrond)!


Uitkomen Blanchimont.


Na Blanchimont wordt sinds 1981 de snelheid eruit gehaald door de Busstop Chicane die in 2007 ingrijpend verbouwd werd. Op bovenstaande foto de huidige situatie...


Hier de oude busstop chicane. Rechts is nog een stuk asfalt van het oorspronkelijke verloop van de baan te zien. Tot en met 1999, toen het circuit nog deel uitmaakte van de openbare weg, maakte het verkeer er nog gebruik van!


Via deze linker knik, tot 1981 dus zonder chicane ervoor, kwam men dan op een kort recht stuk...


Dat sinds 1983 de start/finish van de Formule 1 is. Op de achtergrond is La Source nog op de oorspronkelijke plaats te zien. Sinds 2007 ligt deze meer naar binnen.


Uitkomen La Source en op naar het oude start/finish gedeelte...


Waar onze fototour over het oude Spa-Francorchamps eindigt!

© Tekst & foto's: Herman Liesemeijer

Tags: België

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.