Change language: English

Verborgen in het Belgische dorp Nessonvaux biedt de verlaten Imperia-Testbaan een zeldzaam inkijkje in de vroege autogeschiedenis. Deze unieke testbaan, gebouwd eind jaren 1920 door de inmiddels verdwenen autofabrikant Imperia, loopt opvallend genoeg rond en zelfs over de oude fabriekspanden.

Laten we de geschiedenis van dit fascinerende dakcircuit eens nader bekijken. Het is een eerbetoon aan een vervlogen tijdperk van autotechniek in het begin van de 20e eeuw.

De geschiedenis van Imperia Automobiles in het kort

Imperia Automobiles, opgericht in 1906, opereerde aanvankelijk vanuit de Belgische stad Luik, op korte rijafstand van het beroemde circuit van Spa-Francorchamps. In 1907 verplaatste het bedrijf zijn activiteiten naar Nessonvaux, een rustig dorp in de gemeente Trooz.

Hier floreerde Imperia en produceerde auto’s die later een reputatie zouden krijgen voor kwaliteit en innovatie. Maar wat Imperia onderscheidde, waren niet alleen hun voertuigen, maar ook het gedurfde ontwerp van een testbaan op het dak. Een idee dat in die tijd bijna ongehoord was.

Het ontstaan van de testbaan op het dak van de fabriek

In 1928 nam Imperia de gedurfde stap om een ​​testbaan van 1 kilometer te bouwen rondom en op hun fabrieksgebouwen in Nessonvaux. Dit ontwerp stelde ingenieurs in staat om de prestaties en het rijgedrag van elke auto in een echte omgeving te testen zonder ooit het fabrieksterrein te verlaten.

Er zijn slechts twee andere daktestbanen ter wereld gebouwd. De Fiat Lingotto-baan in Italië, voltooid in 1923, en een vergelijkbare baan in de fabriek van Chrysler in Buenos Aires, geopend in hetzelfde jaar als de Imperia-baan. Elk van deze dakcircuits, inclusief die van Imperia, vertegenwoordigde de ambitie van een auto-industrie die vooropliep in zijn tijdperk.

De lay-out en uitdagingen van de testbaan van Imperia

De testbaan van Imperia was gebouwd met een unieke, steile lay-out om de snelheid van de auto’s op een compact dakparcours te kunnen verwerken. De lay-out omvatte twee krappe, 90 graden steile bochten aan de ene kant en een langgerekte 180 graden bocht aan de andere kant. Het parcours leverde ook aanzienlijke uitdagingen op voor coureurs, die te maken hadden met krappe bochten op een smalle baan die boven de fabrieksruimtes liep.

Verlaten Imperia Testbaan over het dak, in België

Dit circuit vereiste vaardigheid en precisie, omdat zelfs kleine fouten fatale gevolgen konden hebben. Toch bood het Imperia een methode om de duurzaamheid en het rijgedrag van hun auto’s ter plekke grondig te testen. Een vooruitstrevende aanpak die destijds nog relatief nieuw was.

De teloorgang en sluiting van Imperia

Doch het succes van Imperia was niet voorbestemd om lang te duren. Het merk stopte in 1948 met de productie van zijn eigen auto’s en stapte over op het assembleren van Standard Vanguard-auto’s onder licentie. Toen Standard echter besloot een nieuwe fabriek in België op te zetten, raakte de fabriek van Imperia in Nessonvaux verouderd en sloot uiteindelijk in 1957 de deuren.

Na de sluiting van de fabriek raakte een groot deel van de infrastructuur, waaronder delen van het testcircuit, in verval. Terwijl delen van het circuit later werden gesloopt.

Verlaten Imperia Testbaan over het dak, in België

De overblijfselen van de Imperia-testbaan vandaag de dag

Vandaag de dag bieden de resterende delen van de Imperia-testbaan een spookachtige blik op het verleden. De baan verkeert in een staat van vergevorderd verval. Met afbrokkelende oppervlakken en blootgestelde delen die het gevaarlijk maken om er nog overheen te rijden. De omliggende fabrieksgebouwen zijn eveneens verslechterd, met kapotte ramen en verroeste constructies die getuigen van tientallen jaren van verlating.

Toch staan ​​de overblijfselen van de steile bochten en het vervaagde wegdek van de baan, voor degenen die zich naar de locatie wagen, symbool voor een tijdperk waarin autodesign en ambitie geen grenzen kenden.

Een erfenis van innovatie en ambitie

Hoewel een groot deel van de originele baan verloren is gegaan, blijft het verhaal van de Imperia-testbaan voortbestaan ​​als een uniek hoofdstuk in de autogeschiedenis. In tegenstelling tot elk traditioneel circuit illustreert de Imperia-testbaan de experimentele geest van vroege autofabrikanten die nieuwe manieren zochten om grenzen te verleggen, zelfs in krappe stedelijke ruimtes. De baan was zijn tijd ver vooruit en diende zowel als testterrein als symbool van Imperia’s toewijding aan innovatie van de auto.

Verlaten Imperia Testbaan over het dak, in België

Tegenwoordig is het dakcircuit nog steeds een verborgen pareltje voor autoliefhebbers en geschiedenisliefhebbers. Bezoekers kunnen zich voorstellen hoe het is om te rijden met brullende motoren en hoe spannend het is om auto’s tot het uiterste te testen, boven de straten van Nessonvaux.

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast