Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Eau Rouge of Raidillon?

Deze pagina is geweid aan de beroemde steile bocht op het circuit van Spa-Francorchamps waarvan velen denken dat deze Eau Rouge heet. Dit is echter niet correct, de werkelijke naam is Raidillon. In dit artikel vertel ik over de aanleg van deze bocht en de ontstane naamsverwarring. Ook uitgebreide informatie over de tijdelijke chicane in 1994.

De aanleg van de Raidillon aan de Eau-Rouge

De Raidillon is de snelle en zeer steile rechterbocht die sinds 1939 de l'Ancienne Douane haarspeldbocht afsnijdt. In de jaren dertig was er een competitie gaande tussen de circuits wie de snelste lay out had. Francorchamps wilde hierin niet achterblijven en dus besloot men tot de aanleg van deze kunstmatige bocht. Deze bocht kent een stijging van 17% en overwint een hoogteverschil van 40,8 meter.

De Raidillon ontpopte zich tot één van de meest geliefde en gevreesde bochten ter wereld. Terwijl je vanuit La Source naar beneden sprint zie je ineens voor je die enorme berg opdoemen wat een zeer intimiderend gezicht is!

Met een toerwagen zal de snelheid bij het naderen van de Raidillon zo'n 200 km per uur zijn, terwijl de Formule 1 auto's hier tegen de 300 km per uur zitten. Met een goed afgestelde auto kunnen de moedigste rijders deze bocht vol gas nemen! Dit is zeer belangrijk omdat hierna het lange rechte stuk van Kemmel volgt.

Raidillon aan de Eau Rouge, Spa-Francorchamps

Eau Rouge... Raidillon? De naamsverwarring

Een "mondegreen" is een term voor een tekst, meestal van een lied, die massaal verkeerd wordt verstaan en nagezongen. Iets dergelijks is met de Raidillon ook het geval.

Vlak voor deze bocht stroomt de rivier de Eau Rouge onder de baan door. Vlak boven deze rivier ging men vroeger linksaf richting de l'Ancienne Douane haarspeldbocht en daarom werd deze linker bocht ook Eau Rouge genoemd.

Abonneer op ons YouTube-kanaal: youtube.com/circuitsofthepast

Volgens sommige bronnen is Raidillon de naam van de linkerbocht bovenaan, die naar de rechte lijn van Kemmel leidt. Dit is echter niet juist! Op de oficiële site van het circuit vinden we de volgende tekst: "Vernieuwing kwam er in 1939. Francorchamps voegde een artificiële bocht aan het circuit toe, uniek in zijn soort: de Raidillon." (Bron: http://www.spa-francorchamps.be).

Eau Rouge rivier
Dit is de echte Eau Rouge!

De naam Raidillon werd dus in 1939 gegeven aan de nieuwe doorsteek naar boven toe! Deze naam komt van het Franse woord "raidillon" hetgeen vrij vertaald steile weg betekent. Van de Eau Rouge (bocht) is eigenlijk nog maar een klein stukje overgebleven.

In België wordt de combinatie van Eau Rouge en Raidillon ook wel de Raidillon aan de Eau Rouge genoemd. Tussen de Raidillon en de daaropvolgende linker bocht bovenaan de helling zat oorspronkelijke nog een kort recht stuk. In de loop der jaren is de Raidillon een aantal malen verlegd waardoor deze aan de volgende bocht vast is komen te zitten.

Zoals reeds gezegd denken velen dat de Raidillon de linkerbocht na de steile helling is. Echter, deze bocht heeft geen naam. Het was oorspronkelijk de verbinding tussen 'l Ancienne Douane en de Kemmel sectie. In tegenstelling tot vandaag de dag was Kemmel geen rechte lijn maar een serie snelle bochten. In feite was deze linker bocht de eerste daarvan. De Kemmel sectie werd met de aanleg van het nieuwe circuit in 1979 rechtgetrokken.

Doordat verslaggevers, en zelfs coureurs, zonder zich in de feiten te verdiepen maar blijven vertellen dat de steile bocht Eau Rouge heet zullen de meeste fans blijven geloven dat dit zo is. Als gevolg van deze napraterij wordt de Raidillon nu massaal voor Eau Rouge uitgemaakt. Een misverstand dat inmiddels wereldse proporties heeft aangenomen!


Een foto uit het Musée du Circuit te Stavelot. Klik op de foto voor een leesbare vergroting en lees wat er staat over de Raidillon!

Loading Player...

Een grappige video over de naamsverwarring rondom 's werelds beroemdste bocht.

De chicane in de Raidillon aan de Eau Rouge in 1994

Het was het tragische jaar 1994. Bij de derde race van het seizoen, de Grand Prix van San Marino op Imola, kwam tijdens de kwalificatie de Oostenrijker Roland Ratzenberger om het leven in de snelle Villeneuvebocht. Het was het eerste dodelijke ongeluk tijdens een Grand Prix weekend sinds 1982 (NB: In 1986 kwam Elio de Angelis om het leven tijdens een Formule 1 test op het Franse circuit Paul Ricard).

Na de eerste schok kwamen al snel de eerste relativeringen, "motorsport is dangerous". Doch de volgende dag zou de schok nog veel groter zijn toen de legendarische Ayrton Senna tijdens de race crashte in de eveneens uiterst snelle bocht Tamburello en het leven liet. De sport was nu in diepe rouw en wist amper hoe te reageren.

In een emotionele vergadering werd besloten de Grand Prix Drivers Association te heroprichten om zich bezig te houden met de veiligheid van de rijders. Er werden nieuwe veiligheidseisen gesteld aan de circuits, hetgeen er op neerkwam dat veel snelle bochten moesten verdwijnen. Eén van de eersten die de Raidillon ter sprake bracht was Ferrari rijder Jean Alesi. Hij verklaarde dat jaar niet op Spa-Francorchamps te zullen rijden, tenzij er drastische veiligheidsmaatregelen zouden worden genomen...

Spa Francorchamps 1994 chicane in de Raidillon aan de Eau Rouge

Het resulteerde er in dat langs de Raidillon een tijdelijke chicane werd aangelegd die al in de Eau Rouge (het knikje onderaan dus) begon. Voor het volgende jaar was de uitloopstrook vergroot en daarmee de chicane niet meer vereist. De meeste rijders waren blij dat de Raidillon weer in oude glorie was hersteld, doch er klonken ook kritische geluiden. "Drivers so wrong about Raidillon" schreef BBC commentator Murray Walker in zijn voorbeschouwing. Naar zijn mening was het één van de gevaarlijkste bochten ter wereld en kwam het enthousiasme van de rijders voort uit een soort romantische kijk op deze bocht.

Een zwak punt in het veiliger maken van de Raidillon was de grote betonnen tribune aan de buitenkant van de bocht. Om de uitloopstrook de maximale grootte te geven was deze gedeeltelijk om de tribune heen gelegd. Hierdoor stond de tribune met een hoekpunt in de uitloopstrook! Ter beveiliging had men voor deze hoek een enorme hoeveelheid bandenstapels geplaatst. Inmiddels is deze tribune gesloopt en is de uitloopstrook geasfalteerd

© Tekst en foto's: Herman Liesemeijer

Tags: België

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.