Circuits of the past

Circuit Mettet Circuitbezoek 2015

Change language: English

We schrijven 2 augustus 2015. In de ochtend verlaat ik mijn hotel in het noord Franse Thillois nabij het oude circuit van Reims-Gueux (Zie mijn vorige blog) om koers te zetten richting het Belgische Mettet. Voor deze dag staat een bezoekje gepland aan Circuit Mettet, ook bekend onder de naam Circuit Jules Tacheny. Een voormalig stratencircuit met kunstmatige kombochten…

Eerste kennismaking met Circuit Mettet

Na zo’n 2 uur rijden arriveer ik in het stadje Mettet. Na een omleiding om het centrum heen arriveer ik op wat ontegenzeggelijk het start/finish-gedeelte van het oude Circuit Mettet is. Ik parkeer de auto in de oude pits die er nog gewoon staat. Mijn oog valt op een verhoogde baanpost, hetgeen me een goede plaats lijkt om wat foto’s en filmopnames te maken.

Doch de spoorbielzen waaruit de bodem bestaat blijken hun beste tijd te hebben gehad. Gelukkig hebben ze mijn gewicht gehouden, al voelde het niet al te stevig aan. Ik was dan ook blij toen ik nadien weer veilig met de voeten op het asfalt stond.

Twee ronden over Circuit Mettet

Toen was het tijd om de twee versies van het oude stratencircuit te gaan filmen. De camera gaat weer achter de voorruit en ik rijd de pits uit. Om te beginnen film ik het volledige circuit, dat een schitterende afdaling richting de stad Mettet bevatte. Deze afdaling wordt vooraf gegaan door een hoogst merkwaardige kruising op de twee raakpunten van het circuit. Tijdens de races waren dit uiterst snelle knikken, doch het verkeer moet hier een rondje draaien.

Een langzame tractor en een snelle Alpine…

Beneden aangekomen neem ik de eerste kombocht, waarna de baan zich weer omhoog beweegt. Via een tweede kombocht kom ik weer op de hoofdweg en via de vreemde kruising bereik ik het langste rechte stuk van het circuit. Achterin het circuit liggen de derde en vierde kombocht. Bij het uitkomen van de laatste kombocht beleef ik een vrij hilarisch moment.

Precies als ik aan het eind van de bocht ben zie ik een tractor aankomen waar ik net niet meer voor langs kan schieten. Daarachter een Renault Alpine waarachter ik aansluit. Gelukkig konden we meteen de tractor voorbij en de Alpine schiet er als een pijl vandoor, daarbij de maximum snelheid flink overschrijdend, hetgeen weer leuke beelden voor de video opleverde.

Op de vreemde kruising kom ik de Alpine weer tegen. Als bedankje voor de mooie sprint steek ik mijn duim naar hem op. Vervolgens sla ik rechtsaf om het kortere parcours te filmen, dat sinds 1991 de afdaling richting Mettet afsnijdt.

Deze ronde neem ik de chicane aan het eind van het lange rechte stuk ook mee. In totaal waren er drie chicanes, doch de andere twee zijn afgesloten. Wanneer ik bij de laatste chicane, ter hoogte van de ingang van het nieuwe permanente circuit stop staat daar iemand voor een gesloten hek te wachtten.

De oude kombocht

“Het circuit is vandaag gesloten” zegt hij. Ik vertel hem dat ik hoofdzakelijk voor het oude circuit kwam. Hij bleek op de hoogte te zijn van een aantal oude circuits, doch mijn website kende hij nog niet. Tijd om een visitekaartje tevoorschijn te halen.

Na nog wat te hebben gesproken over Nijvel en de Roskilde Ring film ik nog even de oude chicane voor start en finish. Dan begeef ik mij nogmaals in de afdaling naar Mettet, om daar nog wat opnames te maken van de twee versies van de eerste kombocht. Waar de snellere versie er nog goed bijligt is een oudere, langzamere versie totaal overwoekerd.

Na ook deze te hebben vastgelegd op foto en video is het tijd om richting mijn hotel in Wavre te rijden. Daar zal ik de volgende dag een bezoek brengen aan een pretpark uit mijn jeugd, even wat anders dan een circuit. Om vervolgens weer verder te trekken naar Spa-Francorchamps en de Grenzlandring.

Tot zover mijn verslag van mijn bezoek aan Circuit Mettet. Ik hoop dat je het leuk en amusant vond. Laat het me weten in een reactie!

Herman

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast

Mobiele versie afsluiten