Circuits of the past

Oude Österreichring (Red Bull Ring) – Een ronde

Change language: English

Op deze pagina vind je een impressie van een ronde over de ruïnes van wat ooit één van de mooiste circuits ter wereld was. De oude Österreichring, thans Red Bull Ring. De foto’s zijn in oktober 2006 gemaakt door Michael Draye. Het circuit lag er toen verlaten bij na problemen met de vergunningen (zie het hoofdartikel “Österreichring (Red Bull Ring) – De geschiedenis“).

Op bovenstaand kaartje is de oude Österreichring grijs gekleurd. Het rood gekleurde gedeelte is de layout van de huidige Red Bull Ring. Deze layout opende in 1996 onder de naam A1-Ring.

De start op de A1-Ring/Red Bull Ring

We beginnen onze ronde over de oude Österreichring op Start/Finish. Oorspronkelijk liep het rechte stuk verder door omhoog op de plaats waar je nu de grindbak van de eerste bocht van de A1-Ring (Red Bull Ring) ziet.

Na de start stuiten we al gauw op een opengebroken circuit. Wellicht om te voorkomen dat er illegaal wordt geracet.

De oude Österreichring

Achter de grindbak staat een hek waarachter één van de mooiste stukjes racebaan ter wereld schuilgaat…

Hier is de eerste bocht van de oude Österreichring, de supersnelle Hella-Licht. Vanaf 1977 haalde de chicane hier de snelheid eruit.

Hier het snelle gedeelte na de Hella-Licht genaamd Flatschach. De baan boog hier wat naar links maar dit werd vol gas genomen.

Na de Flatschach kwam deze klimmende doordraaier, Dr. Tiroch Kurve genaamd.

We zijn aanbeland op het hoogste punt van de oude Österreichring. Hier begon een recht stuk naar beneden, het Valvoline-Gerade, dat uitkwam bij de Bosch Kurve.

Ook hier stond in 2006 een hek, dat er overigens nog steeds staat.

Terug op de Red Bull Ring

Achter het hek begint het moderne circuit weer. Vanaf hier volgt de Red Bull Ring het parcours van de oude Österreichring weer.

Aan het einde van het Valvoline-Gerade wachtte de Bosch Kurve, een haarspeldbocht zonder enige uitloopstrook. Wanneer je je verremde zat je meteen in de vangrails. Daar had je pas moed nodig om laat te remmen! De oorspronkelijke Bosch Kurve lag wat verder weg, bij de ombouw tot A1-Ring (1996) is deze naar binnen verlegd, om een uitloopstrook te creëren.

Kort na de Bosch Kurve kwam een redelijk snelle combinatie van twee linkerbochten, met de wonderlijke naam Schicane. Bij de bouw van de A1-Ring werden deze bochten naar binnen verlegd en iets afgeknepen. De asfaltstrook die je rechtdoor ziet lopen is het begin van de oorspronkelijke bocht. Op de plek waar de eerste bocht overging in de tweede loopt nu een recht stuk van de Red Bull Ring. Op het kaartje bovenaan deze pagina kun je dat duidelijk zien.

Na de dubbele linker volgt nog een knik naar rechts die naar een middellang recht stuk leidt.

Oorspronkelijk lag aan het einde van dit rechte stuk de lange doordraaier die was vernoemd naar Jochen Rindt, de Oostenrijkse Formule 1-coureur die in 1970 postuum kampioen werd. Bij de ombouw tot A1-Ring (1996) werd deze bocht veranderd in een combinatie van twee rechter bochten…

De eerste van de twee is nog redelijk snel…

Maar daarna volgt een hele trage bocht die weer naar het rechte stuk van Start/Finish leidde…

Aan het einde van deze bocht is de kromming van de oorspronkelijke Jochen Rindt Kurve nog te herkennen.

En daarmee zijn we weer terug bij Start/Finish. Hier eindigt onze ronde over de oude Österreichring.

Lees ook het hoofdartikel over de geschiedenis van de Österreichring >>

© Foto’s: Michael Draye Tekst: Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast

Mobiele versie afsluiten