Circuits of the past

Oud Spa-Francorchamps – Een ronde over het circuit

Change language: English

Op deze pagina neem ik je mee voor een ronde oud Spa-Francorchamps. We bekijken niet alleen het bekende parcours maar ook de minder bekende varianten zoals de oude l’Ancienne Douane, de chicanes bij Malmedy en Masta en de vooroorlogse versie van de bocht bij Stavelot.

Start/Finish en de l’Ancienne Douane

We beginnen ons rondje op de plaats waar de oorspronkelijke start/finish was. Omdat dit gedeelte sterk naar beneden loopt start de Formule 1 sinds 1983 op een ander, vlakker, gedeelte. Het oude start/finish gedeelte wordt overigens nog steeds voor andere raceklassen gebruikt.Tot en met 1938 ging men hier linksaf door de Eau Rouge. Sinds 1939 begint halverwege de Eau Rouge de supersnelle steile rechterbocht de Raidillon!
Op deze foto is te zien dat de linker bocht (Eau Rouge) oorspronkelijk verder door liep.We volgen nu de oorspronkelijke route via de l’Ancienne Douane haarspeldbocht.

Het paadje op bovenstaande foto is nog een deel van de oorspronkelijke verbinding van l’Ancienne Douane naar Kemmel. Tot en met 1994 was dit gedeelte nog in tact. Doch voor de Grand Prix van 1995 moest de uitloopstrook van de Raidillon vergroot worden. Hiervoor werd een deel van het asfalt werd verwijderd.

Totdat het circuit in 2000 permanent werd deed de l’Ancienne Douane nog dienst als openbare weg, tot 1995 voor het verkeer in beide richtingen (De Raidillon was dan afgesloten). Vanaf 1995 wer de l’Ancienne Douane alleen nog door het dalende verkeer gebruikt. Het stijgende verkeer maakte gebruik van de steile Raidillon. Deze onhandige situatie was het gevolg van het vergroten van de uitloopstrook ten koste van het stuk openbare weg.

Nog een blik vanaf de baanpost bij de Raidillon (Met dank aan de Marshalls die mij toestonden vanaf hun baanpost deze prachtige foto te maken).
Sinds 1979 is Kemmel een rechte lijn. Maar op oud Spa-Francorchamps was Kemmel een sectie met allemaal snelle knikken. De knik aan het begin is daar nog een overblijfsel van.

Oud Spa-Francorchamps als openbare weg

We zijn gearriveerd bij Les Combes. Nee, Les Combes is geen chicane maar een snelle bocht naar links op het hoogste punt van de baan!Na Les Combes gaat het weer heuvelafwaarts, het begin van een razendsnelle en spectaculaire afdaling.We zijn gearriveerd bij Burnenville, een lange doordraaier naar rechts. Deze bocht kon met zeer hoge snelheid worden genomen. Daardoor was het een van de meest uitdagende bochten van oud Spa-Francorchamps.

Het welbekende huis bij Burnenville.

Malmedy

Boven de eerste bocht van de snelle links rechts combinatie Malmedy. Onder de tweede bocht. Het weggetje aan de linkerkant werd voor WOII gebruikt als chicane. In 1970 werd deze tijdens de Grand Prix opnieuw gebruikt.

De Malmedy Chicane in 2015. Zie ook het hoofdartikel “Circuit Spa-Francorchamps – De geschiedenis” voor meer informatie over deze chicane.

Masta, de meest gevreesde bocht van oud Spa-Francorchamps

Vol gas over de rechte lijn van Masta.

De beroemdste bocht van oud Spa-Francorchamps was de S-bocht bij Masta. In het Engels staat dit gedeelte bekend als de Masta Kink (Masta Knik). Maar eigenlijk zijn het twee knikken. Zelfs na de introductie van de Raidillon in 1939 bleef dit de meest gevreesde bocht!Als alternatief voor de razendsnelle S-bocht was er ook nog een chicane. Deze was aangelegd in 1975 in een poging het circuit veiliger te maken. Doch na test bleek deze te gevaarlijk te zijn en is nooit gebruikt tijdens races! Zie ook het hoofdartikel “Circuit Spa-Francorchamps – De geschiedenis“.

De kerbstones van de chicane liggen er tot op de dag van vandaag nog steeds!
En weer vol gas over de rechte lijn van Holowell.
De snelle knik van Holowell.

De oude en de “nieuwe” Stavelotbocht

Rechts begint de oude verkante bocht bij Stavelot. Net als de Raidillon is deze bocht later (1947) aan het parcours toegevoegd om het nog sneller te maken…
Vlak na de vooroorlogse versie van de Stavelotbocht zie je aan de rechterkant de uitgang van de verkante naoorlogse versie (foto boven). Op onderstaande foto zie je de snelle verkante naoorlogse Stavelotbocht zelf.

De eerste van de reeks snelle knikken van La Carriére, op de terugweg naar Start/Finish.Het wegdek van dit gedeelte bevond zich jaren lang in een zeer slechte conditie…Maar tegenwoordig ligt er weer keurig nieuw asfalt!
Voorbij het hek sluit rechts het nieuwe parcours aan op het originele deel, dat vanaf hier permanent circuit is. Hierdoor was het moeilijker de rest van oud Spa-Francorchamps in beeld te brengen.

Vol gas richting Blanchimont (op de achtergrond)! Met speciale dank aan de Marshalls die me toestonden deze foto te maken.

De Busstop-Chicane

Na Blanchimont wordt sinds 1981 de snelheid eruit gehaald door de zogenaamde Busstop-Chicane. In 2007 werd deze ingrijpend verbouwd. Op bovenstaande foto zie je de nieuwe chicane. Op de foto beneden zie je de chicane in 2005. Aan de rechterkant is het oorspronkelijke verloop van de baan te zien. Tot en met 1999, toen het circuit nog deel uitmaakte van de openbare weg, maakte het verkeer er nog gebruik van!Via deze linker knik, tot 1981 dus zonder chicane ervoor, kwam men dan op het korte rechte stuk richting La Source. Tijdens de Grand Prix van België in 1939 verongelukte op deze plek de Britse Mercedescoureur Dick Seaman. Helaas is deze plek sinds de verbouwing van 2007 niet meer herkenbaar.
Sinds 1983 is dit gedeelte de Start/Finish van de Formule 1. Op de achtergrond is La Source nog op de oorspronkelijke plaats te zien. Sinds 2007 ligt deze meer naar binnen.
Uitkomen La Source en op naar het oude Start/Finish…Waar onze fototour over oud Spa-Francorchamps eindigt!

© Tekst & foto’s: Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast

Mobiele versie afsluiten