Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

De Grand Prix van Tripoli

Zelden is een circuit dat maar zo kort heeft bestaan zo bekend geworden als het "Circuito di Mellaha" van Tripoli in Libië, destijds een kolonie van Fascistisch Italië. Deze pagina vertelt over het ontstaan, de Grand Prix van Tripoli, en hoe het het circuit na de tweede wereldoorlog verging.

De Grand Prix van Tripoli

Sinds 1925 werd er al een Grand Prix verreden in Libië, dat van 1912 tot en met 1942 een Italiaanse kolonie was, op een nabij Tripoli gelegen stratencircuit. Het was een bochtig en langzaam parcours dat niet geliefd was bij rijders en publiek.

Circuito di Mellaha Tripoli

In 1933 besloten de autoriteiten en in het bijzonder Italo Balbo, de nieuwe gouverneur van Libië onder Mussolini, dat de Grand Prix van Tripoli een groots evenement moest worden.

Er werd een nieuw stratencircuit aangelegd, het snelste ter wereld, rondom het Mellaha zoutmeer met voor die tijd de modernste faciliteiten. Zo verschenen er een reusachtige tribune en een imposante wedstrijdtoren langs start/finish.

Het circuit zelf bestond voornamelijk uit snelle knikken en rechte stukken en was 13,14 km. lang.

Circuito di Mellaha Tripoli Italo Balbo
Gouverneur Balbo schud de rijders de hand voor de start van de race.

Italo Balbo besloot om aan de race een loterij te verbinden waarbij de loten aan de startnummers van de auto's werden gekoppeld. Dit liep in 1933 uit op een schandaal omdat een aantal rijders de race in scene hadden gezet om te delen in het prijzengeld.

Circuito di Mellaha Tripoli
Klik op de poster om het verhaal over het omkoopschandaal in 1933 te lezen.

De laatste "Grand Prix van Tripoli" werd gehouden in 1940. Daarna raakte ook Libië betrokken bij de Tweede Wereldoorlog en werd er niet meer geracet.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Het einde van Circuito di Mellaha

In 1943 kwam Libië onder Brits gezag en in 1949 besloot de VN dat het een onafhankelijk koninkrijk moest worden. Het Circuito di Mellaha werd na de oorlog omgedoopt tot Busetta Raceway waarop nog enkele sportscar races plaatsvonden. Doch deze heropleving was maar van korte duur.

Om mij onbekende reden werd, waarschijnlijk eind jaren 50, de imposante wedstrijdtoren gesloopt. In de jaren 60 werden rondom de tribune alleen nog maar kamelenraces gehouden.

Circuito di Mellaha Tripoli

Binnenin het circuit lag een in 1923 gebouwde Italiaanse luchtmachtbasis. In januari 1943 werd deze basis door de Britten ingenomen en vanaf voorjaar 1943 werd het door de Amerikanen gebruikt voor bombardementsvluchten.

In 1954 kwam de Amerikaanse regering met de toenmalige Libische regering overeen dat de Amerikanen de basis tot en met december 1971 mochten gebruiken. In deze periode werd de vliegbasis uitgebreid, hetgeen desastreus was voor het circuit!

In het start/finish gebied werd een nieuwe start/landingsbaan aangelegd waardoor de imposante tribune en wedstrijdtoren verdwenen. Het roemruchte circuit was hiermee voorgoed geschiedenis geworden.

Circuito di Mellaha Tripoli

In september 1969 grijpt Kolonel Ghaddafi de macht in Libië en eist dat de Amerikanen de basis ontruimen en teruggeven aan Libië. Uiteindelijk komen beide partijen overeen dat de basis in december 1969 overgedragen zal worden aan Libië.

Ironisch genoeg werd deze luchtmachtbasis op 15 april 1986 door de Amerikanen gebombardeerd. In 1995 werd de basis weer in gebruik genomen voor de burgerluchtvaart onder de naam Mitiga International Airport. In 2011 vonden op dit vliegveld gevechten plaats in de opstand tegen Ghaddafi.

Van de wegen die het eens zo roemruchte circuit vormden is nog ongeveer de helft overgebleven. Maar zoals gezegd, het start/finish gedeelte is compleet vernietigd. Weinigen zullen dit gebied nog herkennen als de plaats waar ooit een circuit lag dat zich in haar korte bestaan had ontwikkelt tot één van de meest roemruchte circuits ter wereld.

Circuito di Mellaha Tripoli

© Tekst: Herman Liesemeijer Foto's: Paolo Cason Posters en loten: Lotteria Italia

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.