Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Omkoopschandaal Grand Prix Tripoli 1933

 Grand Prix Tripoli 1939

Het was 1933, de Grand Prix van Tripoli werd dat jaar voor het eerst gekoppeld aan een loterij. Drie dagen voor de Grand Prix werden er 30 tickets getrokken die gekoppeld werden aan de startnummers van de deelnemende auto's, de hoofdprijs bedroeg 7,5 miljoen Lire.

De dag voor de Grand Prix kreeg Varzi in zijn hotel bezoek van een heer die zich voorstelde als Enrico Rivio, een houthandelaar uit Pisa. Rivio vroeg aan Varzi om de volgende dag de race te winnen.

Uiteraard was Varzi verbaasd dat iemand uit Pisa naar Tripoli kwam om hem te vragen de race te winnen. Maar er was meer aan de hand, Rivio's ticket uit de loterij was gekoppeld aan het nummer van Varzi's auto.

Nadat Varzi hem vertelde dat het winnen van de race op dit gevaarlijke circuit een riskante aangelegenheid zou worden legde Rivio zijn kaarten op tafel. Als Varzi de race zou winnen zou hij de helft van het prijzengeld krijgen, Rivio zette dit zelfs zwart op wit. Varzi bedankte hem en beloofde hem te doen wat hij kon. Toen Rivio de hotelkamer verlaten had pakte Varzi de telefoon en belde Nuvolari....

Achille Varzi
Achille Varzi

Het was 7 mei 1933, gouverneur Italo Balbo zwaait met de groen wit rode vlag en 30 auto's gaan van start voor de Grand Prix van Tripoli. Drie auto's leiden de race, eerst Nuvolari met zijn rode Alfa Romeo met vlak achter hem Borzacchini gevolgd door Campari, terwijl Varzi ergens in het middenveld reed.

an het einde van de vijfde ronde leid Campari met achter hem aan Nuvolari en Birkin. Varzi's blauwe Bugatti reed 57 seconden achter de leider. De heer Rivio zat wenkbrauwen fronsend op de tribune.

In de twaalfde ronde begon de motor van Campari's auto te sputteren, hij ging naar de pits waar de monteurs onmiddellijk onder de motorkap doken. Even later kwam Campari uit de auto, zijn race was over. Niet lang daarna werd hij gesignaleerd in een café met voor hem een fles Chianti, zijn ergernis over zijn uitvallen leek alweer verdwenen.

In de twintigste ronde leid Nuvolari met nog tien ronden te gaan. Varzi begint aan een eindsprint, in de vijfentwintigste ronde ligt hij op de derde plaats. Dan gebeurd er iets waar hij niet op had gerekend, zijn Bugatti begint lawaai te maken en twee cilinders werken niet meer. Een pitstop maken voor nieuwe bougies betekend de race verliezen dus besloot hij om door te blijven rijden. Wat een kwelling moet het voor de heer Rivio zijn geweest.

Aan het einde van de zesentwintigste ronde wordt Varzi bijna op een ronde gezet door de leider in de race Nuvolari. De op de tweede plaats, niet voluit, rijdende Borzacchini kijkt "nerveus" achterom alsof hij bang is dat Varzi, die duidelijk problemen heeft, hem in zal halen. Dan stuurt Borzacchini een bocht te diep in en raakt een daar opgesteld olievat. Hij stopt, om even later de pits in te rijden met een lekke band...

In de laatste ronde rijd Nuvolari dertig seconden voor Varzi en lijkt op een zekere overwinning af te gaan. Echter vlak voor de finish stopt hij, klimt uit de auto en roept terwijl hij met zijn armen staat te zwaaien: No petrol, No petrol! Monteurs rennen met jerrycans naar de auto en leegden deze in de tank terwijl twee auto's in het zicht kwamen.

Met een bandbreedte achter Varzi word Nuvolari tweede. Een van de eersten die Varzi feliciteert met zijn overwinning is ene heer Rivio.

Die avond, terwijl Varzi, Nuvolari en Borzacchini aan de champagne zitten, komen de eerste geruchten op gang over de gemanipuleerde loterij. De sportautoriteiten beleggen een speciale vergadering. Varzi, Nuvolari en Borzacchini worden verdacht het op een akkoordje te hebben gegooid en ook tegen Campari en Chiron zijn sterke verdenkingen.

Echter, diskwalificatie van deze vijf toprijders zou diskwalificatie van de sport betekenen, dus kwamen zij er vanaf met een waarschuwing. Vanaf toen werden de dertig loten vijf minuten voor de start van de race getrokken wanneer de rijders al in hun auto zaten.

© Tekst: Bovenstaande tekst is een verkorte vrije vertaling van het hoofdstuk "The Race that was Rigged" uit het boek "Speed was My Life"van Alfred Neubauer.  Vertaling: Herman Liesemeijer  Posters en loten: Lotteria Italia  Foto Varzi: Paolo Cason

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.