Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Rouen les Essarts

Deze pagina vertelt het verhaal van wat ooit een van 's werelds mooiste stratencircuits was. Het in het Franse Normandië gelegen Rouen les Essarts was van het kaliber Spa-Francorchamps maar is helaas niet bewaard gebleven als circuit.

Het ontstaan van Circuit Rouen les Essarts

In 1950 opende de Automobiel Club van Normandië een nieuw circuit gelegen ten zuidwesten van de Franse stad Rouen nabij het voorstadje Les Essarts. Het uitgezette parcours bestond uit 5,1 km aan openbare wegen met een permanent pitcomplex en tribunes die aan de voor die tijd hoogste standaarden voldeden.

De layout van Circuit Rouen les Essarts

Het circuit Rouen les Essarts was een zeer snel en uitdagend parcours. Het meest gevreesde deel was de afdaling meteen na start/finish. Deze passage droeg de naam “Six Freres” en bestond uit een reeks snelle knikken. De grootste branieschoppers beweerden de hele afdaling vol gas te kunnen nemen en gaven dit deel de bijnaam “Chickens Lift”. Wie gas terug nam was een bangerik in hun ogen. Of ze zelf ook daadwerkelijk het gas er op hielden weten we niet, telemetrie was er nog niet in die dagen!

Rouen les Essarts
Hier was ooit de ingang van de pits.

Na Six Freres moest er op het laagste punt hard worden geremd voor de haarspeldbocht “Nouveau Monde”. Typisch voor deze bocht, de langzaamste van het circuit, was dat het wegdek hier niet uit asfalt bestond maar uit kleine klinkers.

Vervolgens ging men weer omhoog waarbij een aantal snelle blinde bochten moesten worden genomen. Het hoogteverschil tussen het laagste en het hoogste punt was 93 meter.

Rouen les Essarts
Op de voorgrond "Nouveau Monde". Onder het asfalt moeten de klinkers nog liggen. Op de achtergrond de laatste bocht van "Six Freres".

In 1955 werd na een grondige verbouwing een nieuw deel aan het parcours toegevoegd. De lengte bedroeg nu 6,542 km. Deze versie van het circuit bestond tot 1972 toen een deel van het circuit moest wijken voor een nieuwe snelweg. Vlak voor het punt waar de snelweg het parcours doorsneed werd een nieuwe permanente sectie aangelegd die de rijders terug leidde naar start/finish. De lengte was nu teruggebracht tot 5,542 km.

Rouen les Essarts
Hier begon de permanente sectie die in 1972 was aangelegd.

Naast deze grote veranderingen werden er ook enkele malen chicanes aan het parcours toegevoegd. Zo werd voor de Grand Prix van 1973 een tijdelijke chicane aangelegd vlak voor de gevaarlijk afdaling “Six Freres”. In 1974 werd deze vervangen door een permanente chicane die enkele honderden meters verderop kwam te liggen.

Rouen les Essarts
Het eind van het rechte stuk vlak voor de afdaling van "Six Freres".

De Grand Prix van Frankrijk

In 1952 mocht Rouen les Essarts voor het eerst de Formule 1 Grand Prix van Frankrijk organiseren. De race werd gewonnen door Alberto Ascari in zijn Ferrari. Daarna moest men wachten tot 1957 voor de volgende Grand Prix op Rouen werd verreden.

Er volgden nog Grand Prix in de jaren 1962, 1964 en 1968. Tijdens de Grand Prix van 1968 verongelukte Jo Schlesser, oom van Jean Louis Schlesser, ondanks de chicane dodelijk in de gevreesde afdaling na start/finish. Het circuit werd te gevaarlijk bevonden en de Formule 1 keerde niet meer terug naar Rouen.

Rouen les Essarts
Dit stuk werd alleen gebruikt in de allereerste versie van het circuit. Vandaag de dag is dit de enige versie die je nog helemaal rond kunt rijden.

Abonneer op ons YouTube-kanaal: youtube.com/circuitsofthepast

Het einde van Circuit Rouen les Essarts

Na de Formule 1 werd het circuit nog tot en met 1978 gebruikt voor Formule 2 races. Vanaf 1978 was het belangrijkste evenement de jaarlijkse ronde voor het Frans Formule 3 kampioenschap. Uiteindelijk wordt het circuit aan het einde van 1993 ook voor lichtere klassen te gevaarlijk bevonden.

Er waren nog plannen een nieuw circuit aan te leggen binnen in het oude parcours, waarin het in 1972 aangelegde permanente gedeelte opgenomen zou worden. Doch deze plannen bleken economisch niet haalbaar en het circuit werd voorgoed gesloten.

Rouen les Essarts
Hier ging men tot en met 1954 rechtsaf naar start/finish. Deze bocht droeg de fraaie naam "Virage du Paradis".

De daarop volgende jaren stonden pits en tribunes er verlaten bij. Totdat in 1999 de bulldozers verschenen, om ruimte te maken voor een wegverbreding, en alles dat aan dit prachtige stratencircuit herinnerde werd vernietigd.

Als schrale troost kun je als liefhebber vandaag de dag nog het oorspronkelijke parcours rijden en een foto schieten bij de restanten van het permanente deel. Doch de gemiddelde passant zal niet meer zien dat dit stukje weg ooit een van de mooiste stratencircuits van Europa was.

Rouen les Essarts

Tekst: Herman Liesemeijer Foto's: Lennart Jarmyr
Satellietfoto: Google Maps

Tags: Frankrijk

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.