Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Lausitzring (Eurospeedway) 2016

We schrijven zaterdag 30 juli 2016. Nadat ik in de ochtend de Deutschlandring had bezocht zette ik koers richting Berlijn alwaar ik onder andere de AVUS zou gaan bezoeken. Onderweg zou ik nog een ander circuit passeren, de Lausitzring ook bekend onder de naam Eurospeedway Lausitz. Weliswaar is dit een hoogmodern circuit, maar ik wilde het toch niet zomaar passeren.

Geschiedenis Lausitzring in het kort

De eerste plannen voor een permanent circuit in de regio Lausitz ontstonden reeds in 1986, toen dit deel van Duitsland nog tot de socialistische DDR behoorde. De daadwerkelijke uitvoering werd vertraagd door de opening van het ijzeren gordijn in 1989 en de daaropvolgende hereniging van de beide Duitslanden.

Ook de nieuwe regering vond het wel een goed idee om in deze regio een permanent circuit aan te leggen ter vervanging van de omstreden AVUS bij Berlijn. In 1998 werd besloten het gevaarlijke stratencircuit te sluiten en in hetzelfde jaar werd met de bouw van het nieuwe circuitcomplex begonnen.

Een jaar na het afscheidsevenement van de AVUS werd in 2000 het gloednieuwe complex Eurospeedway Lausitz werd geopend. Het geheel bestond uit een oval (Eurospeedway) met daarbinnen een wegcircuit (Lausitzring), en een testovaal.

Loading Player...

Helaas vonden op het ultra moderne circuit al snel enkele tragedies plaats. Zo verongelukte op 25 april 2001 Michele Alboreto dodelijk tijdens testritten voor de 24 uur van Le Mans. Datzelfde jaar, op 15 september, verloor Alessandro Zanardi beide benen tijdens een horror-crash tijdens een Champ-Car-race op de oval.

Ook financieel ging het de Eurospeedway Lausitz niet voor de wind hetgeen resulteerde in een faillissementsaanvraag in juni 2002. Op de laatste dag van dat jaar werd een reddingsplan goedgekeurd en kon een doorstart worden gemaakt.

Jarenlang werd het complex Eurospeedway genoemd, doch sinds 2010 wordt de naam Lausitzring prominent gevoerd door de uitbaters. De oval is de laatste jaren niet meer gebruikt, doch in 2016 werd een ambitieus plan gepresenteerd om deze te moderniseren en de Amerikaanse IndyCar en NASCAR series naar Europa te halen. Uiterlijk 2018 zou de oval weer operationeel moeten worden.

Abonneer op ons YouTube-kanaal: youtube.com/circuitsofthepast

Mijn bezoek aan de Lausitzring

Ter hoogte van Klettwitz verliet ik de Autobahn A13. De Lausitzring bevindt zich direct aan deze Autobahn. Als eerste passeerde ik de toegangspoort naar de testbaan. Helaas was deze gesloten. Ik volgde de weg die helemaal om het complex heenloopt richting de ingang van de trioval.

Tot nu toe kon ik dit circuit voornamelijk van de DTM-races die hier elk jaar worden gehouden, en van de racesimulator op de PC. Doch deze baan behoort zeker niet tot mijn favorieten. De layout van het wegcircuit bestaat alleen maar uit langzame bochten en biedt weinig uitdaging. Helaas geldt dit voor de meeste wegcircuits die binnen een oval zijn gebouwd.

Die dag was er een gratis evenement, de ADMV Classics. Doch de enorme parkeerterreinen waren leeg. Ik reed door tot vlak achter de hoofdtribune. Daar was een klein parkeerterrein dat redelijk vol stond maar waar nog wel enkele plaatsen vrij waren.

De Lausitzring is een typisch modern circuit met goede publieksvoorzieningen. Zo is er boven in de tribune een restaurant waar je vanaf het terras prima de races kunt volgen terwijl je zit te eten. Doch er was ook iets dat mij stoorde...

lausitzring_2016_01.JPGlausitzring_2016_02.JPGlausitzring_2016_03.JPGlausitzring_2016_04.JPGlausitzring_2016_05.JPGlausitzring_2016_06.JPGlausitzring_2016_07.JPG

In Amerika heb ik enkele ovals bezocht, te weten de Phoenix International Raceway en de Las Vegas Motor Speedway. Deze circuits zijn zo gebouwd dat je vanaf de tribunes de hele baan kunt overzien. Maar op de Lausitzring had men een veel te hoog pitsgebouw neergezet. Tot overmaat van ramp verbinden twee voetgangersbruggen de hoofdtribune met het pitsgebouw waardoor het zicht op de baan ernstig wordt belemmerd.

Op zich is het idee van een oval in combinatie met een wegcircuit niet verkeerd en in Europa uniek. Doch voor de uitvoering hadden ze toch wat beter naar de Amerikaanse ovals moeten kijken. Ik hoop dat een en ander bij de modernisering van de oval wordt aangepakt.

Tot zover het verslag van mijn bezoek aan de Lausitzring, het voorlaatste circuit op mijn zomertoer van 2016. Het laatste circuit dat ik zou aandoen was de AVUS in Berlijn, maar daarover meer in mijn volgende blog. Ik hoop dat je dit een leuk en interessant artikel vonden, en ik zou het zeer waarderen als je hieronder een reactie achterlaat.

Herman

Tags: Duitsland

E-mail

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.