Change language: English

In de zomer van 2016 maakte ik een reis door Duitsland waarbij ik maar liefst 10 historische auto- en motorsportlocaties heb bezocht. De reis begon in de vroege ochtend van 25 juli 2016, toen ik vanuit mijn woonplaats Heerenveen vertrok richting Nürburgring, bijgenaamd Der Grüne Hölle (De Groene Hel).

De Groene Hel

Mijn bezoek aan de Groene Hel in 2016

In de loop van de ochtend arriveerde ik in de groene hel. De groene hel is de bijnaam die Sir Jackie Stewart aan de oude Nürburgring gaf. Dit vanwege de moeilijkheid en het gevaar van het circuit door de groene bossen.

Zie ook het hoofdartikel over de geschiedenis van de Nürburgring >>

Nadat ik was gearriveerd nam ik als eerste een kijkje bij het bezoekerscentrum. Dit ligt aan de zogenaamde Ring Boulevard, onderdeel van het grootse project dat uiteindelijk leidde tot het faillissement van het beroemde circuit.

Nog altijd staat daar de peperdure achtbaan die slechts 4 dagen operationeel is geweest te wachtten op een nieuwe eigenaar. Die nieuwe eigenaar zal waarschijnlijk de schroothandelaar zijn want ik denk niet dat er een pretparkdirecteur is die hier zijn vingers aan wil brandden. Meer over het achtbaandebacle en het failissement van de Nürburgring in het hoofdartikel.

De Groene Hel - Ring Racer

In de grote hal, waar de achtbaan deels doorheen loopt, was het een grote bedrijvigheid. Waar ooit het overdekte pretpark was, was men nu druk bezig de hal een nieuwe bestemming te geven.

Ik wandelde er wat rond en zocht of ik ergens toegang kon krijgen tot een tribune. Helaas bleek dit niet mogelijk. De enige plek waar ik start/finish kon zien was vanuit het Dorint Hotel.

De Südschleife

Na wat te hebben rondgekeken en gefilmd was het tijd de auto weer op te zoeken voor wat onboard opnames op de oude Südschleife, het vergeten deel van de groene hel. Vanaf de Grand Prix Strecke reed ik naar Scharfer Kopf, het punt waar het overgebleven deel van de Südschleife aansluit op de openbare weg.

Nürburgring Südschleife - Rassrück

Ik had geluk want de slagboom naar de Südschleife stond open en dus reed ik in tegengestelde richting via de Rassrück-sectie naar beneden richting parkeerterrein. Helaas, de slagboom bij het parkeerterrein was gesloten en dus moest ik keren en hier mijn filmopname beginnen.

Dit deel van de Südschleife is het best bewaard gebleven. Alleen heeft men het helaas nodig gevonden enkele lelijke rammelstroken in het asfalt aan te brengen. Wellicht om te verhinderen dat dit deel nog illegaal als circuit wordt gebruikt.

Bovenaan volg ik de openbare weg die hier nog de vorm van het circuit heeft. Op het punt waar de openbare weg het circuitverloop verlaat staat een vrachtauto midden op de weg te lossen en ik kan er nog net langs.

De Groene Hel - Abandoned Südschleife

Voor het volgende deel van de video, eigenlijk waar de video begint, rijdt ik een parkeerterrein op. Hier liep vroeger het eerste deel van de Südschleife. Wanneer ik het parkeerterrein afrijd sla ik rechtsaf richting Müllenbach. De openbare weg volgt hier het parcours weer van de oude Südschleife.

Verdwaald in de Groene Hel

Het nadeel van een circuit dat je al vele malen hebt bezocht is dat je denkt het als je broekzak te kennen en je dus zonder kaartje het parcours aflegt. Hierdoor reed ik vlak voor Müllenbach het smalle zijweggetje voorbij dat ik in had moeten slaan om de Südschleife te blijven volgen.

Ik had het direct door en na het uitspreken van een woord dat niet voor herhaling vatbaar is keerde ik om alsnog de goede weg in te slaan. Via een weggetje dat de naam Südschleife draagt kom ik aan bij de voormalige Müllenbachbocht. Vandaag de dag is dit een keerlus en hier eindigt het deel van de Südschleife dat nu openbare weg is.

Na een omweg en een stukje tegengesteld rijden kom ik aan op het punt waar ik de ronde kan vervolgen. Dit is het meest verwaarloosde deel van de Südschleife, doch ik ben blij dat het er nog steeds is. Gezien de slechte staat van het wegdek moet hier stapvoets worden gereden. Even verderop kom ik aan bij de slagboom waar ik aan de andere kant mijn opname begon en is de ronde, voor zover nog mogelijk, compleet.

Nürburgring Nordschleife - Eschbach

De Nordschleife

Na het filmen van de Südschleife ben ik nog even bij het grote parkeerterrein bij Brünnchen aangegaan om de “Touristenfahrten” op de Nordschleife gade te slaan. Gezien het feit dat ik de kofferbak vol bagage, waaronder een laptop, had zag ik er dit keer vanaf om zelf op de Nordschleife te rijden.

Hoewel dit een slechte zomer is qua weer heb ik het toch getroffen. Vooral op het open terrein bij Brünchen brandde de zon er flink op los. Ook de daaropvolgende week zou het nog prachtig weeg blijven.

Nadat ik de “Touristenfahrten” had bekeken en gefilmd was het tijd om verder te reizen naar mijn volgende bestemming. Dat zou Rüsselsheim zijn alwaar ik een bezoek zou brengen aan de oude testbaan van Opel.

Tevens zou ik in deze stad de nacht doorbrengen, om de volgende dag verder te reizen richting Hockenheim. Met een stop op de Rosenmeyer Parkplatz. Maar daarover meer in mijn volgende blogs.

Tot zover het verslag van mijn bezoek aan de Groene Hel in 2016. Ik hoop dat je het leuk vond. Laat het me weten in een reactie! 😉

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast