Change language: English

In 2014 bezocht ik voor de tweede keer het zuidwesten van de Verenigde Staten van Amerika. Tijdens deze reis bezocht ik de Mazda Raceway Laguna Seca. Sinds 2018 heet dit circuit de WeatherTech Raceway Laguna Seca. Dit circuit stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Hier het verhaal van mijn ontmoeting met de wereldberoemde Corkscrew…

Laguna Seca Raceway - Turn 1 & uitgang pits

Streets of San Francisco

Het was maandagochtend 5 mei toen ik vanuit San Francisco vertrok met mijn gehuurde Chevy. Een kleine week geleden was ik aangekomen op de luchthaven van San Francisco, om in deze stad de eerste 5 dagen van mijn vakantie door te brengen. Na de bekende attracties te hebben bewonderd, de cable cars, Alcatraz, Fishermans Wharf, om er een paar te noemen, haalde ik zondag mijn huurauto op.

Na een ritje door Lombard Street, de bochtigste straat ter wereld, over de Golden Gate Bridge heen en terug en een stukje van de Pacific Coast Highway begon maandag het echte werk.

De bestemming was Las Vegas, maar ik zou een omweg maken via een circuit dat al heel lang op mijn verlanglijstje stond. De Mazda Raceway Laguna Seca, met de beroemde Corkscrew. Waarschijnlijk de meest populaire chicane ter wereld.

Laguna Seca Raceway - Corkscrew Corner

De geschiedenis van Laguna Seca in het kort

Het circuit van Laguna Seca, nabij Monterrey Californië, werd geopend in 1958 onder de naam Laguna Seca Raceway. Het permanente wegcircuit had een lengte van slechts 3,058 km. Omdat dit te kort was voor grote evenementen werd de baan in 1988 verlengd naar 3,563 km. Tussen bocht 2 en 3 (nu Bocht 5) werd een nieuwe sectie aangelegd.

Laguna Seca Raceway - Uitbreiding van 1988

Het serviceweggetje bij bocht 5 is eigenlijk nog een overblijfsel het oude gedeelte van het circuit. In 1996 werd de laatste bocht nog wat verlegd waardoor de lengte op 3,603 km kwam. Laguna Seca is internationaal vooral bekend door de IndyCar-races en de MotoGP.

Laguna Seca Raceway - IMSA truck

Mijn bezoek aan de Laguna Seca Raceway

Eenmaal aangekomen bij het circuit reed ik over een weggetje, dat ook veel weg had van een circuit, naar de hoofdingang nabij Bocht 5. Daar zat de portier alwaar ik geacht werd te stoppen.

Ik vroeg hem of het circuitterrein toegankelijk was. Enthousiast vertelde hij dat ik welkom was het circuit te komen bekijken, en ik kreeg zelfs nog een plattegrond. Ik reed verder en parkeerde de auto op de Blue Parking.

Laguna Seca Raceway - Steil serviceweggetje

Te voet begaf ik mij in de richting van de voetgangersbrug tussen bocht 4 en 5. De bocht die ik zo snel mogelijk wilde zien was natuurlijk de Corkscrew. Aan de binnenkant van bocht 5 maakte ik enkele filmopnames.

Toevallig reden er net een paar auto’s over het circuit, weliswaar met niet al te hoge snelheid, maar het was toch leuk voor de film. Ik vervolgde mijn weg richting de top van de heuvel alwaar de Corkscrew wachtte.

Laguna Seca Raceway - Bochten 2 en 3 gezien vanaf een hoger gelegen punt

Na een enkele flinke klimpartijen, die aan het paadje langst de Raidillon op Spa-Francorchamps doen denken, nader ik de top van de heuvel. Wat opvalt is hoe steil de klim naar de top is, wat je op TV nauwelijks ziet.

Onderweg maakte ik nog wat filmopnames van een lege baan. Dit omdat de auto’s blijkbaar de pits in waren gereden. Vanaf de heuvel heb je ook een prachtig zicht op de rest van de baan. Na nog enkele foto’s vervolg ik mijn weg richting top, of beter gezegd wat daarachter ligt.

De Corkscrew

Als ik dan de top gepasseerd ben zie ik daar voor het eerst in het echt de beroemde Corkscrew. Enthousiast film en fotografeer ik deze steil aflopende bocht als daar ineens weer het geluid van auto’s op het circuit klinkt.

Laguna Seca Raceway - Corkscrew CornerLaguna Seca Raceway - Exit Corkscrew Corner

Even later komen ze voorbij om zich door mij vast te laten leggen op de film. Dit keer blijft het niet bij één ronde en het lijkt erop alsof ze onderling een vriendschappelijke race aan het houden zijn. Filmend en fotograferend vervolg ik mijn weg weer richting de auto.

Laguna Seca Raceway - Paddock

Start/Finish

Met de auto rijd ik vervolgens richting paddock, alwaar allemaal IMSA-trucks staan. Het afgelopen weekend was er een sportscar-race verreden, en men was nog druk bezig met inpakken.

Helaas viel vanuit de paddock weinig van het circuit te zien. Doch vanaf het pitsgebouw kon ik nog enkele interessante beelden schieten. Zo had ik dan voldoende beeld om een montage te maken van een hele ronde over het circuit. Zie hieronder het resultaat.

Na me zo’n anderhalf uur te hebben vermaakt op Laguna Seca vervolg ik mijn weg richting Bakersfield. Hier zou ik overnachten, om de volgende dag mijn rit naar Las Vegas te vervolgen.

In Las Vegas zou ik onder andere een ritje maken in het hoogste reuzenrad ter wereld, kijken hoe anderen hun salaris kwijtraken in gokautomaten, en een bezoek brengen aan de Las Vegas Motor Speedway. Daarvan doe ik bericht in mijn volgende blog.

Laguna Seca Raceway - Turn 10 & 11 Laguna Seca Raceway - Start/Finish

Ik hoop dat jullie dit artikel met plezier hebben gelezen. Ben jij weleens op Laguna Seca geweest? Laat het weten in een reactie!

Herman.

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast