Change language: English

Ooit deelde ik op Facebook een serie foto’s van de oude kombaan van Monza. Daarop ontstond een enorme keten van reacties waaruit blijkt dat de oude Monza Oval nog steeds enorm tot de verbeelding spreekt. Zelf heb ik ook een enorme fascinatie voor deze klassieke kombanen, met hun enorme hellingen.

De geschiedenis van de kombanen in het kort

In de zomer van 2008 had ik zelf het unieke genoegen om op de kombaan van Sitges Terramar te “mogen” rijden. Dit was een ervaring die heden ten dage nog voor slechts weinigen is weggelegd. Simpelweg omdat er bijna geen kombanen meer zijn.

Sitges-Terramar, de steilste aller kombanen

De kombanen werden veelal in de jaren 20 aangelegd toen in Europa veel circuits werden gebouwd, vaak als werkgelegenheidsproject. De ovale kombanen werden vaak gecombineerd met een wegcircuit. Bekende voorbeelden hiervan zijn Monza en Linas- Montlhéry, en in zekere zin ook de AVUS. Dit, zoals dat destijds heette, om de goede eigenschappen van beide circuitsoorten te combineren.

Helaas bleken de kombanen ook uitermate gevaarlijk te zijn. Vaak ontbrak het aan een goede afzetting waardoor de auto’s bij het “uit de bocht vliegen” ook letterlijk gingen vliegen en de coureur vrijwel geen enkele kans had dit te overleven. Met het aanscherpen van de veiligheidseisen werd het gebruik van kombanen dan ook steeds minder. In 1961 maakte de Formule 1 voor de laatste keer gebruik van de kombaan op Monza.

Monza Oval

Is er een toekomst voor kombanen?

Nadat ik in 2008 op de kombaan van Sitges Terramar had gereden bekroop mij het gevoel van “wat jammer dat deze banen niet meer in gebruik zijn”. Dit in het besef dat ik iets unieks had mogen meemaken dat ik misschien nooit meer zal beleven.

Natuurlijk is het een illusie om te denken dat het circuit van Sitges Terramar ooit weer in gebruik zal worden genomen. – Hoewel hij in 2012 nog een keer is gebruikt voor een publiciteitsstunt van Red Bull – Maar de plaats waar dit wel zou kunnen is Monza. Immers, de baan ligt er al en hoeft alleen “maar even” opgeknapt te worden en voorzien van een stevige betonnen muur aan de buitenkant en hij kan zo weer in het parcours worden opgenomen…

Brooklands de moeder aller kombanen

Uiteraard is dit type circuit niet meer geschikt voor Formule 1 maar wat zou het mooi zijn als je tijdens een circuitdag op Monza ook een rondje door de kombaan zou kunnen maken. Ook zou er een soort Europese NASCAR-achtige raceklasse in het leven geroepen kunnen worden die van dit soort banen gebruik zou maken.

Deze zouden dan ook Linas-Montlhéry kunnen aandoen. Zover ik weet is dit de enige klassieke kombaan die nog wordt gebruikt voor races. Wel zijn er voor de races chicanes aan toegevoegd. Voor testen wordt nog gebruik gemaakt van de volle oval, met beide kombochten.

Dagdromen

Maar laat ik maar ophouden met dagdromen… Het opknappen van de kombanen zou teveel geld kosten. Iets dat heus niet zal gebeuren voor circuitdagen of voor één enkele raceklasse. Alleen voor de Formule 1 worden peperdure nieuwe circuits uit de grond gestampt.

Terug naar Facebook. De enthousiaste reacties op de foto’s van de kombaan van Monza. Dat de kombanen ook mij niet loslaten bleek wel toen ik van de week zelfs droomde dat ik weer op de kombaan van Sitges Terramar reed 😀 Als jullie willen zien waar ik over droomde klik dan hier 😉

Update 2020: Zandvoort herintroduceert kombochten

Toen ik bovenstaande tekst in 2013 schreef had ik nooit verwacht dat mijn eigen Zandvoort de kombocht nieuw leven in zou blazen. Maar in de voorbereiding van de terugkeer van de Formule 1 werd als oplossing voor het te korte rechte stuk de laatste bocht onder een helling van 18 graden gelegd. Dit zodat de Formule 1-auto’s er met open DRS doorheen kunnen.

Natuurlijk is dit niet te vergelijken met de klassieke kombanen. Doch de kombocht die uit de Formule 1-circuits was verdwenen is hiermee wel terug. Dat kombochten nog steeds tot de verbeelding spreken bleek ook wel uit de enorme internationale belangstelling die er met name voor deze bocht was.

Tot zover mijn ode aan de kombanen van weleer. Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten. Heb je zelf ooit een klassieke kombaan bezocht? Laat het weten in een reactie!

Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast