Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Keimola, het vergeten circuit in Finland

Keimola, buiten Finland hebben slechts weinigen hiervan gehoord. Toch is een bekende Finse Formule 1 coureur hier zijn loopbaan begonnen, zijn naam is Mika Häkkinen. Deze pagina vertelt de korte geschiedenis van een circuit dat al gauw veranderde in een ruïne.

Het ontstaan van het circuit van Keimola

In 1965 liet de Finse coureur Curt Lincoln bij het, nabij Helsinki gelegen, Keimola een circuit bouwen dat op 12 juni 1966 werd geopend.

Layout Circuit Keimola

Klik op het kaartje voor een complete ronde over Keimola

De layout van Keimola

Het 3,3 km. lange circuit bestond uit 9 bochten en een lang recht stuk van 1 km. Later werden er nog een kartbaan, waar Mika Häkkinen - geboren in het nabij gelegen Vantaa - ooit zijn carriëre begon, en een rallycross-circuit bij gebouwd.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Een eigenaardigheid van het circuit was dat de pitsstraat niet zoals gebruikelijk bij start/finish was, maar aan een ander gedeelte lag. Kenmerkend voor het parcours is de aaneenschakeling van zeven verschillende bochten gevolgd door het lange recht stuk.

Internationale raceklassen die op Keimola reden waren de Formule 2 in 1966 en 1967, en de Interserie (sportscars) van 1969 t/m 1972.

Interserie 1971 Circuit Keimola Finland
Interserie in 1971

Circuit Keimola Kurt Lincoln 1972

Het einde van het circuit van Keimola

Ondanks de gunstige ligging nabij de hoofdstad Helsinki kwam het publiek niet massaal naar Keimola en de financiële situatie werd steeds moeilijker. Toen in de jaren 70 ook nog eens de energiekrisis uitbrak was het gebeurd met het circuit dat oficieel in 1978 de deuren sloot.

Wedstrijdtoren Circuit Keimola

Na de sluiting van het circuit

Nadat het circuit gesloten was werd hier regelmatig illegaal gereden. Toen in 1988 een motorrijder een bijna fataal ongeluk had besloot de eigenaar van het circuit het onmogelijk te maken er nog langer te rijden. Hij huurde een bulldozer en vernielde daarmee het wegdek.

Ook de opvallende wedstrijdtoren, een geliefd object om te beklimmen, werd niet vergeten. Hiervoor werd een bult aarde aangebracht zodat men er niet meer naar binnen kon gaan.

Bezoekers van het circuit lieten zich hier echter niet door weerhouden en groeven zich een weg naar binnen. Deze toren werd in 2004 overigens zwaar beschadigd doordat vandalen stapels oude autobanden die vlakbij de toren lagen opgeslagen in brand hadden gestoken.

Wedstrijdtoren en bandenopslag Circuit Keimola

Circuit Keimola anno nu...

Sinds de sluiting zijn er een aantal initiatieven ondernomen om het circuit weer leven in te blazen. Helaas zijn deze allemaal mislukt. In 2014 is men begonnen met de sloop van de circuitruïne. Op deze plaats wordt momenteel een woonwijk gebouwd.

Als herinnering aan het circuit volgen de nieuwe wegen grotendeels nog de layout van het circuit en blijft de wedstrijdtoren staan als monument. Een schrale troost, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Circuit Nivelles-Baulers in België, dat een vergelijkbare geschiedenis heeft, blijft er nog iets bewaard.

Fotoreportage van Jens Heinzerling, gemaakt in 2014 vlak voor de sloop.

© Tekst: Herman Liesemeijer Foto's: Lauri Vartiainen, Yrjö Talvitie, Martti Alkio & Jens Heinzerling

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.